IPMS Gent modelbouwclub

Miles Magister

BouwdoosMiles Magister
MerkNovo (ex Frog)
Schaal1/72
TypeInjection moulded
VerfHumbrol
Accessoires


Scratch
instrumenten decals van Reheat Models
Belgische decals van Jack Peeters modelbouw.
Referenties4+ Publication Miles Magister.

Geschiedenis

De Miles Magister was voor de Engelsen hetzelfde als wat de Klemm Kl 35 voor de Duitsers betekende: het schoolvliegtuig voor beginnende piloten. Het was een lichte tweezitter in tandem vorm gebruikt voor de eerste vluchtopleiding en voor het leren blindvliegen. De achterste open cockpit kon dan ook met een kap afgesloten worden.

Toen de restanten van de Belgische luchtmacht ingelijfd werden in de Britse RAF ontvingen onze jongens toestellen van Engelse makelij. Deze toestellen zouden later mee verhuizen naar België en deel uitmaken van de na-oorlogse Belgische luchtmacht.

Slechts één Miles Magister verhuisde mee en derhalve werd er ooit slechts één ingeschreven in de registers van de Belgische luchtmacht, de G-1. Dit toestel werd later verkocht en kende nog een burgerlijke carrière tot het op de schroothoop belande op het vliegveld te Gent-St.-Denijs-Westrem.

Van daar werd het uiteindelijk overgebracht naar het Luchtvaartmuseum te Brussel waar het nu prachtig gerestaureerd staat te pronken in de opleidingskleuren van de Engelse RAF

De kit

Miles MagisterDe Novo kit is een heruitgave van het oude Frog model; zelfs het plan is identiek hetzelfde. Beide toestellen komen in de typische zakjes zoals vroeger zo bekend. Het ene is nog voorzien van een kleurprent, het andere van een tekening van het toestel op een felgele achtergrond. Ik herinner mij dat ik één der beide toestellen, samen met een Percival Proctor van hetzelfde merk en in een zelfde type verpakking, aankocht voor een spotprijs in één der koopstandjes op een luchtvaartshow. Geen kat die dit soort verpakking of type toestel wenste. Niettegenstaande dit toestel toch een klassieker is, was er tot voor de komst van het Internet weinig over te vinden. Een 2-tal jaar geleden bracht 4+ Publications echter een prachtig referentiewerk uit met daarin genoeg foto’s en tekeningen om er zelf één te bouwen. Ook een bezoek aan het Luchtvaartmuseum te Brussel leverde enkele nuttige foto’s op. De romp van de kit is voorzien van een aan de romp gegoten, open, blindvliegkap. Ik besloot om het eerste toestel dat in de Engelse kleuren zou gespoten worden, de kap te laten behouden. Van het tweede toestel, de G-1, bezit ik één foto toen het nog in dienst was in de Belgische Luchtmacht en daarop is het niet meer voorzien van de blindvliegkap. Blijkbaar werd het alleen nog maar als liaison gebruikt. Dit deel werd in de tweede kit dan ook weggesneden en effen geschuurd.

Met uitzondering van de blindvliegkap en het kleurenschema zijn er geen verschillen tussen de beide toestellen; zij worden dan ook gelijktijdig gebouwd.

Romp en interieur:

Miles MagisterHet interieur is Spartaans te noemen en bestaat slechts uit een zetel. Detailleren is dus noodzakelijk. Volgende wijzigingen worden aangebracht:
- Open snijden en verfijnen van de beide instap luiken aan de rechterzijde van het toestel. (enkel op de Belgische versie) alsook aanbrengen van interne details aan beide wanden en luiken.
- Constructie van een tussenschot juist achter de motor en juist achter de voorste en achterste zetels. De tussenschotten achter de zetels moeten voorzien worden van een opening waar de bevestigingen van de riemen moeten doorkomen.
- Aanbrengen van een vloerplaat, verfijnen van de zetels en aanbrengen van veiligheidsriemen.
- Constructie van twee kleine dashboards compleet met instrumenten van Reheat Models
- Vervaardigen van voetensturen, stuurstangen en een kompas.

Het interieur wordt gespoten in Interior Green, veiligheidsgordels in leder, instrumenten zwart.

Dit deel vraagt de meeste tijd en arbeid, de rest van de kit is eerder simpel te noemen. Eens alles goed aangepast is, worden de beide helften samengebracht, verlijmd en geschuurd. De blindvliegkap op de Engelse versie krijgt enkele insnijdingen ten einde wat meer reliëf te geven.

Vleugels en staartvlakken:

De vleugels komen in 2 vleugelhelften, boven en onder. Er zijn afzonderlijke flaps voorzien die in hun geheel kunnen afhangen. De beide staartvlakken komen in een linker en rechter deel. Ter hoogte van de staart dienen enkele gaten geboord te worden ten einde de besturingsdraden door te steken. De vleugels hebben afzonderlijke flaps welke glad geschuurd moeten worden. Deze aan de staart mogen lichtjes afhangen. Het staartroer bleek iets te groot te zijn en het was nodig de opening tussen het vaste en losse roergedeelte bij te werken met een stukje Evergreen

Landingsgestel en motor

Miles MagisterDit bestaat slechts uit een poot en een wiel. Deze poot moet verfijnd worden. De vering wordt op het model weergegeven als een plastieken driehoekje. Deze werd vervangen door een stukje recuperatie PE. Een hydraulische leiding uit fijne ijzerdraad wordt eveneens aangebracht. De wielen zijn slecht. Eén ervan is zelfs niet volgoten en moet opgevuld worden met putty en bij geschuurd.
De motor wordt voorgesteld door een schroef en een radiatorfront. Het radiatorfront is iets te groot en moet bijgewerkt worden. Ik verving de in de kit voorziene schroefashouder door een langere uit Evergreen holle buis. Op die manier ben ik niet verplicht om de schroef reeds te monteren nog voordat het model gespoten wordt en kan ik deze er nadien opsteken in een beweegbare doch stevige positie.

Afwerking

Ook de afwerking is simpel te noemen en bestaat slechts uit het aanbrengen van de windschermen aan beide cockpits, een pitot tube, een hoorn (enkel op de RAF) en een uitlaat welke wordt uitgeboord.

Beschildering

Miles MagisterRAF: Het toestel wordt geschilderd in de typische kleuren voor een RAF opleidingstoestel zijnde geel onderaan en een dark earth / dark green camouflage tekening bovenaan. Nachtvliegkap in Clear Doped Linnen

België: Het toestel is volledig in zilver zonder kleurnuance vermits het in hoofdzaak uit doek bestond. Wielen in German Panzer Grey. Een laag Klir beschermd de verflaag waarna glanzende vernis wordt aangebracht op de plaatsen waar de decals moeten komen

Beide toestellen: Uitlaat in roest/zwart mengeling. Schroef in zwart met gele tippen. Pitot tube zilver. Lichte wash met zwarte verf om de diepliggende delen te accentueren

Decals

Miles MagisterEnkel de Engelse decals zijn aanwezig in de kit. Het betreft een toestel getooid in deels burgerlijke, deel militaire kentekens. Jammer genoeg explodeerden deze oude decals van bij het eerste contact met water en waren zij dus onbruikbaar. Ik diende mijn toevlucht te nemen tot decals uit de spares box maar kon de civiele registraties niet vervangen. Het bleef dus bij een toestel met Engelse kokardes en zonder registratienummer.
De Belgische decals komen uit een oude set van Jack Peeters modelbouw. De vermeldingen G-1 betreffen wrijfletters. Opgelet: indien je een toestel wil maken met Belgische kokardes uit de periode voor 1947 dan moet de rode band breder zijn dan deze vanaf 1947 (lees: normale banden)
De decals worden verzegeld met een laag matte vernis voor de RAF versie, met Klir voor de Belgische versie.

Besluit

Als je niet opziet tegen de moeite om een interieur te bouwen dan is deze Magister een prachtig kleinood. Het is één der toestellen die onrechtstreeks meehielp om de oorlog te winnen hetzij door het uitvoeren van verbindingsopdrachten hetzij als lestoestel.
Het is ook één van deze toestellen die je weinig of nooit tegenkomt op beurzen en tentoonstellingen. Velen beschouwen het als oninteressant of zien op tegen het vervaardigen van een, toch eerder simpel, interieur.
De kit is simpel en biedt kans aan puristen om enkele conversies uit te voeren ten einde, met relatief weinig werk, enkele subtypes te maken. Wat mij betreft mogen ze meer van dergelijke types uitbrengen.

Keep ‘m building

Erwin Bovyn
IPMS Gent


 

Agenda

Update Events - Update artikels