IPMS Gent modelbouwclub

Tatra T-57 K (Kubelwagen )

François Cnudde

Bouwdoospersonenwagen tatra T57 b type
MerkAttack hobby kits
Schaal1/72
FigurinesSparebox en Preiser.
Photo-etchPart met nummer P72-023
Documentatie


enkele foto’s in Personenkraftwagen der Wehrmacht, van Dorfler.
Internetsites, waaronder deze link
Militairy kits, hors-serie n°4, met uitstekende foto’s van het echte model.
Box-art

Techniek

  • Motor: 4 cilinders in boxer, 1256 cc.
  • Koeling: luchtgekoeld.
  • Compressie: 5:1.
  • Carburator: Solex 30 BFVL.
  • Vermogen: 18,4 KW op 3000 tr/min.
  • Verbruik: benzine 10 L/100 Km, olie 0,1 L/100 Km.
  • Elektrisch systeem, oplader: 6V, 75W, Bosch type RJC.
  • Ontsteking: batterij gestuurd, 6V, Bosch.
  • Gewicht: 420 Kg.
  • Snelheid: 85 Km/h.
  • Bepantsering: geen.
  • Bewapening: geen.
  • Bemanning: vervoer voor 4 personen.

Geschiedenis

De Tatra 57 K is een Tsjechisch model, welke is afgeleid van de Tatra 57 B model, de civiele uitvoering van de Kubelwagen, gebruikt door het Duitse leger. Het voertuig werd voornamelijk gebruikt voor staven en hogere commando’s, als dienst- en liaisonvoertuig.

Bouw

Kubelwagen Bij de bouw van het model volgen wij gewoon de handleiding welke bij het model aanwezig is, samen met de handleiding van het PE setje. Aan de onderkant van het voertuig gebruiken wij wat scratchwerk voor de stuurinrichting, alsook voor het uitwerken van de voorste spatborden om een betere kromming in het plaatwerk te hebben. Aan de voorkant van de wagen dienen alle naden weggewerkt te worden volgens foto’s. De volledige motorkap is vervaardigd uit één geheel. Bij het PE setje is een volledige achterbouw bijgeleverd, doch deze gebruiken wij niet daar deze te dun is en zeer moeilijk handelbaar is bij montage, voor bijvoorbeeld het opschuren van het plaatwerk. Wij gebruiken daarom het originele stuk uit de kit welke wij fijnschuren en bijwerken met PE aan de binnenzijde. Voor de deuren van het voertuig gebruiken wij wel de PE soort. Bij het plaatsen van de PE deuren merken wij op dat de plastieken zijkanten, alwaar de deuren dienen in te passen, te klein zijn en daarop moeten uitgevijld te worden zodat de deuren erin passen. Voor alle ronde onderdelen gebruiken wij fijne koperdraad wat een betere dimensie heeft dan platte PE. De PE steel van de schop wordt verwijderd en we gebruiken hiervoor fijne Evergreenstrip van 0,20 mm.

Het reserve benzineblik worden volledig herscribt, de originele zijn te slecht, en voorzien van PE, alsook een fijne strip bladlood om een riempje te maken. Bij de bouw maken wij enkel gebruik van 1 reserve blik, kwestie van een eigen model te creëren, en niet slaafs de beschrijving te volgen om er twee te plaatsen. Bij het model is een plastieken opgevouwen kap en een opengevouwen kap voorzien welke wij niet gebruiken. Het is de bedoeling om een echte stoffen kap te voorzien op het model.

Hoe gaan wij hiervoor te werk?

KubelwagenWij gebruiken daarvoor onze bekende papieren servetten, kleur speelt eigenlijk geen rol, het wordt toch geschilderd, maar in mijn geval gebruik ik licht groene. Wij nemen vervolgens de opengevouwen kap welke wij volledig aftekenen op het servet, dus zowel de zijkanten als de achterkant, zodat men een kleine kap kan namaken. Vervolgens lijmen we de kapranden aan het voertuig met sterk verdunde houtlijm. Lang laten drogen totdat alles blijft zitten. We doen dit met de drie zijden welke normaal aan het voertuig vastzitten. Daarna steken wij kleine stukjes koperdraad door de voorgeboorde openingen, aan de zijkant van de wagen, om de steunen van de kap te kunnen bevestigen. Hiervoor gebruiken wij de PE steunen, verbeterd met koperdraad voor meer realisme. Als de papieren kap vastzit aan de koperdraden, plooien we de kap in zodat een echt opgevouwen kap achteraan het voertuig zit. Aan de onderkant van de kap bevestigen we nog enkele strookjes bladlood welke de riempjes voorstellen die de kap aan het voertuigen houden. Voor de verdere opbouw volgen wij gewoon de handleiding.

Beschildering

KubelwagenNadat de bouw van het model is afgerond, wordt deze eerst ontvet met aceton en krijg daarna alles een grondlaagje van Hum 1. Na droging brengen wij eerst in de hoeken en kanten van het voertuig een fijne pre-schaduw laag aan van V995, German grey. Nadien krijgt het voertuig zijn basiskleur, dark yellow waarvoor wij V914 gebruiken. Uiteraard proberen wij de pre-shadowlaag zo goed mogelijk te behouden wat in een later stadium van het schilderen extra zal geaccentueerd zal worden met de post schaduw, de pinwash. Na droging van de eerste basiskleur, spuiten wij opnieuw het basiskleur verdund met een beetje sand light, V837, wat een eerste verwering is van de kleuren. Daarna wordt de tweede basiskleur aangebracht op het voertuig, zijnde olive drab, V889, welke daarna terug wordt verdund met V837 om zongebleekt te zijn, een verhouding van 3 op 1. De derde kleur, zijnde flat brown, V984, krijgt dezelfde behandeling op het voertuig. Men dient er echter op te letten dat men de hoeken, alwaar de schaduw zich bevindt, donker laat en geen oplichting maakt met sand light. Zo bekomt men een flets kleurenpalet, welke zogezegd zongebleekt is. Het aanbrengen van de camouflagekleuren gebeurd met de vrije hand en met sterk verdunde kleuren.

Het voertuig wordt vervolgens gedrybrusht met Hum 103 om de details van het voertuig te laten uitspringen. Eveneens worden de bovenste oppervlakten heel lichtjes bij gedrybrusht om een nog betere uitbleking te bekomen.
Daarna worden de andere basiskleuren aangebracht op het voertuig, zijnde V873 ( voor de canvaskap ), V950 ( voor het motorgedeelte, enkele stukken in het interieur waaronder de zetels en het metalen deel van de schop, de banden). Nadien worden de basiskleuren verzegeld met enkele laagjes klir. Daarop worden de decals aangebracht en terug verzegeld met enkele fijne laagjes klir.

Na droging krijgt het voertuig een filter van enkele fijne laagjes Raw Umber. Na droging wordt een fijne pinwash gelegd rond details van het voertuig, met sepia. Zo lopen de kleuren mooi in elkaar. En terug verzegelen met klir.
Nadat de klir is gedroogd, brushen wij de zetelvoering met olieverf, zijnde lamp zwart om een diepere kleur te verkrijgen. Na droging van 48 uur drybrushen wij het reliëf van de zetels met panzergrijs van Humbrol, 67. Dit heel lichtjes daar het enkel maar de opliggende details zijn die lichtjes naar boven moeten komen.
Tevens krijgt het houten onderdeel van de schop zijn basislaag van V948, golden yellow. Na droging wordt met zuivere raw umber het houten deel gebrusht. Daarop kan men het metalen onderdeel bijwerken met raw umber gemengd met zilver van Humbrol, 11, om een metalen uitzicht te bekomen.
Eveneens krijgt nu de uitlaatknalpot zijn basiskleur van V982, calvary brown. Voor de verdere afwerking zullen wij gebruik maken van de pigmenten van MIG. Hierbij wordt na het vernissen van het voertuig de volgende pigmenten gebruikt, zijnde standard rust P025 en light rust P024. Verzegelen met aanstekerbenzine.

KubelwagenDe riempjes aan het voertuig, deze van de schop en van het canvas, krijgen een beschildering van V880, khaki grey. Daarna worden de riempjes verder afgewerkt met het oplichten van bepaalde plaatsen en het schaduwen. Oplichten gebeurd met V837 en schaduwen met V822. De canvaskap wordt vervolgens behandeld met de laagjestechniek. Hiervoor gebruiken wij de basiskleur met eerst de oplichtingkleur, zijnde V837 en daarna de schaduwkleur zijnde V822 met als laatste de afboording met V950. Voor de beugels van de canvaskap gebruiken wij als basiskleur V872, chocolade bruin welke wij vervolgens oplichten met V837 en schaduwen met 822.
De banden van het voertuig krijgen eveneens een behandeling met panzergrijs van Humbrol, 67, op het loopvlak. Daarna wordt een wash gelegd met V843, light earth, om het vuil tussen de groeven weer te geven, eveneens krijgt het loopvlak een fijne wash met dezelfde verf.

Een aantal bedieningsknoppen op het dashboard worden eveneens voorzien van hun kleur volgens de referentiefoto’s. De hendels krijgen een gele kleur, zijnde Hum 154, een drukknop Rev 34 en de overige knoppen zwart, V950. Eveneens krijgen de achterlichten hun rode kleur, Rev 34.
Voor het reserveblik achteraan het voertuig nemen wij als basiskleur V995, Panzer grey, welke wij nadien oplichten met V869 als tussen kleur en nadien gedetailleerd oplichten met V870. Het schaduwen gebeurd met sepia olieverf.
Het aanbrengen van paintchips gebeurd met olieverf, zijnde met raw umber, burnt sienna en burnt umber en deze door elkaar gemengd voor een betere uitwerking. De olieverf burnt sienna gebruiken we om lichte roestsporen te maken op bepaalde plaatsen waar meer slijtage kan zijn alsook bij het spoorvormen van afdruipend water.
Om stof na te bootsen op de voorruit gebruiken wij V976 en heel licht airbrushen met lage druk. Om een beter effect te verkrijgen op de voorruit werden eerst in papier de ruitenwissers uitgesneden en opgeplakt met kristal clear. De ruitenwissers zelf worden geschilderd in het zwart.

Onderaan het model worden de wielkassen en de bodemplaat geschilderd met dark earth, V873 en daarna met light earth, V843 om een geleidelijke overgang te hebben naar de pigmenten toe.
Vervolgens wordt het voertuig vernist met matte vernis van Humbrol, zijnde Hum 49. Nadat het vernis enkele dragen heeft kunnen drogen, wordt het voertuig op selectieve plaatsen behandeld met pigmentpoeders, zoals op de onderzijde van het voertuig en in de wielkassen. Hiervoor gebruiken wij de volgende poeders, dark mud PO33, europe dust PO28, en voor een stoffig uitzicht P027, light dust.
Voor het aanbrengen van de zwarte roetlaag achteraan de uitlaat gebruiken wij P023, black smoke. Uiteraard worden de pigmentpoeders vastgezet met aanstekerbenzine.

Figurines

KubelwagenHet officiersfiguurtje komt uit de sparebox en de ‘bestuurder’ komt van Preiser. Beiden worden ontdaan van de bramen en vervolgens opgekuist. Het Preiserfiguurtje wordt vervolgens gemonteerd. Beiden worden vervolgens op een tandenstoker gestoken voor het beschilderen. Het figuurtje uit de sparebox wordt van zijn stofbril ontdaan en krijgt een kleine adelaar en doodshoofdje op de kepie van restplastiek.
De figuren worden eveneens voorzien van een fijne basislaag van Hum 1. Na droging van de grondlaag krijgen de huiddelen hun eerste kleurlaag, zijnde brown sand V876. Daarna wordt de laagjesmethode toegepast a la Gino Poppe met de gekende kleuren.
Voor de broeken van de uniformen gebruiken wij V866, green grey en voor de vesten, alsook de kepie en de muts, gebruiken wij V920. Om de kledij op te lichten gebruiken wij V815, basic skintone, om te schaduwen gebruiken wij V822 met als volledige afwerking V950, zwart.

Voor de bestuurder gaan wij een Duitse SS camouflagebroek schilderen, kwestie van een beetje kleur te brengen in het geheel. De basiskleur hiervoor is gunschip green, V895, welke wij zeer dun aanbrengen. Daarna beginnen wij met het aanbrengen van het camouflagepatroon, hier in dit geval ‘erwten’. Eerst en vooral brengen wij de bruine kleur aan met V872, chocolade bruin, verspreidt over de broek maar zodanig dat de basiskleur nog goed zichtbaar blijft. Daarna brengen wij de derde kleur aan, zijnde V977, desert yellow.

De gordels, schoenen en draagtassen van de wapens alsook de verrekijker worden geschilderd in het zwart, Vallejo 950. Daarna worden deze gedrybrusht met panzergrey, Hum 67, totdat de nerven goed zichtbaar zijn.
De draagriem van de verrekijker schilderen we met V914 welke wij oplichten met sand light, V837 en schaduwen met V822.
Voor de hemd van de officier gebruiken wij V843, cork brown. Oplichten wordt hier niet gedaan, gezien de zeer kleine afmeting van de kol van de hemd. Enkel wordt met V822 wat schaduw opgezet.
Voor de nationaliteitskentekens, de adelaar(s) en andere tekens, gebruiken wij V883, silvergrey. De echte kentekens worden gemaakt met alu- of zilverdraad, zodat dit meer de echtheid benaderd.
Voor de ‘bestuurder’ zijn sigaret gebruiken we V951. Voor de schouderepauletten gebruiken we roze, dit voor pantsertroepen, V958. Na het vernissen worden de metalen onderdelen met potlood bewerkt ( knopen, hespen, ridderkruis ).

Diorama

KubelwagenAls voet voor ons diorama gaan wij ander te werk. Voor deze keer gebruiken wij een MDF plaat van 12 cm op 12 cm, terug met een schuine kant van 45°. Op deze plaat zetten wij een verhoogde voet van 8 cm hoog alwaar het kleine dioramaatje op moet komen, om een betere zichtbaarheid te bekomen. Dit geheel wordt terug geschilderd met meubelolie en tot tweemaal toe vernist om een blinkend uitzicht te bekomen. Na droging van een kleine week, om zeker geen vingerafdrukken te hebben in het vernis, lijmen wij met verdunde houtlijm een klein laagje isolatieschuim welke de basis vormt van ons diorama. Daarop wordt een ‘papje’ van zand met Polyfila vulmiddel en verdunde houtlijm gemengd en over het isolatieschuim gegoten en zo gevormd dat er een kleine veldwegel ontstaat. Dit geheel wordt langdurig gedroogd, doch voordat de droging compleet is, dienen wij met een klein wieltje een spoor te trekken, zodat ons voertuig ‘echt’ gereden heeft.

Na droging van dit geheel, bouwen wij met kattenbakvulling een stenen muurtje, type Normandië. Deze stenen worden gelijmd met verdunde houtlijm, waarna het ganse muurtje een ‘wash’ krijgt van verdunde houtlijm, dit om het opslorpen van vocht tegen te gaan wat het schilderen zal bevorderen. Na droging krijgt het muurtje een verflaag van zwarte verf, V950. Nadien komt een tweede drybrushlaag met Hum 67, over de stenen muur zodat in de diepte de schaduw blijft en de stenen hun eerste kleur krijgen. Daarna worden de stenen gedrybrusht met Hum 93 om hun eerste zandig kleur te verkrijgen. De volgende drybrushlaag is Rev 88 (equivalent met Hum 63), doch deze wordt al selectieve plaatsen aangebracht om kleine kleurverschillen te kunnen verkrijgen. Vervolgens drybrushen wij met Rev 16 (equivalent met Hum 94) eveneens op verschillende plaatsen. Nadien wordt het geheel zeer lichtjes gedrybrusht met Hum 103 om alle kleuren naar elkaar toe te brengen.

De volledige ondergrond, ook onder het gras, krijgt een schilderbeurt met olieverf van lamp black, sepia en burnt sienna telkens met een dag droogtijd ertussen. Nadat het gras is in gelijmd, drybrushen wij de aarden ondergrond in zijn bruine kleur, namelijk met Hum 98, daarna wordt de aarde fijn gedrybrusht met Hum186. Hierbij komt het detail al goed zichtbaar. Om nog meer op te lichten gebruiken wij vervolgens Hum 29 en daarna Hum 119, toch voor de bruine tinten. Daarop wordt een pinwash toegevoegd aan de aarden ondergrond, meer bepaalt aan de nerven, om meer diepte te geven aan het geheel en dit met lampblack en sepia gemengd. Daarna wordt de aarden ondergrond terug gedrybrusht met Hum 93 en ten slotte met Hum 103 om het detail volledig naar boven te trekken. Daarna wordt ten slotte nogmaals een pinwash gebruikt maar dan sepia alleen.

KubelwagenNadat de ondergrond is gedroogd, lijmen wij het korte gras op de voorziene plaatsen. Dit gebeurd met verdunde houtlijm. Nadat het gras in gelijmd, wordt het voorzien van een drietal lagen haarlak wat de versteviging ten goede komt. Nadien krijgt het gras een wash voor zijn dieptekleur met een mengeling van sap green met sepia olieverf, maar zo dat het groen overheerst. Daarna volgt een wash met sap green gemengd met raw umber olieverf om een donkere kleurenschakering te bekomen. Na telkens een dagje te wachten voor te drogen, wordt het gras eerst gedrybrusht met sap green zuiver om een goede basis te hebben. Nadat wij de basiskleur hebben bereikt, gebruiken wij een mengsel van sap green met gele oker om het gras op te lichten totdat wij zuivere gele oker gebruiken. Daarop gebruiken we heel lichtjes, te drybrushen, een mengsel van gele oker met permanentgeel om meer accent te brengen in het groen van het gras totdat een natuurlijk kleurverschil ontstaat op verschillende plaatsen. De laatste kleuren dienen heel voorzichtig aangebracht te worden gezien het anders teveel wordt. Tussen ieder kleur dient men 24 uren te wachten totdat men de volgende laag kan opzetten. Na droging gebruiken we burnt umber om de schaduwaccenten rondom meer te accentueren ( rondom de stenen muur, de losse steen en de overgang van gras naar aarde ).

Het lange gras wordt verkregen door lange tripjes kunststofgras te gebruiken welke wij 1 voor 1 plaatsen zodat het subtiel wordt aangebracht. De beschildering gebeurd op dezelfde wijze als het korte gras, maar met iets meer verschillen zodat het opvalt. Vooreerst wordt een wash aangebracht met burnt umber en na droging een mengsel van sap green met burnt umber, waarbij sap green overheerst. Daarna mengen we sap green met gele oker totdat we weer een mooi kleurenpalet krijgen. Daarop mengen wij gele oker met permanent geel, maar subtiel zodat de bovenste gedeelten wat meer geel krijgen zodat het lijkt dat deze al verkleurt zijn door de zon.

Op de stenen muur worden kleine plaatsen voorzien van mos, dat verkregen wordt door te werken met vlokkengras, van het merk Faller ( voor de treintjes ). Het mos krijgt een wash van burnt umber en daarna een wash van raw umber. Daarop begint de schildering met sap green en raw umber. Dit wordt aangebracht door lichtjes te schilderen, drybrushen maar met wat meer verf erop, goed inwrijven zodat de diepere lagen wat donkerder zijn. De volgende lagen worden dan verkregen door te drybrushen. Daarna wordt met sap green zuiver gedrybrusht. Vervolgens nemen wij een mengsel van sap green met permanent geel totdat je zuiver geel gaat gebruiken, dit drybrush je lichtjes over het mos.

Het construeren van de boom is een andere koek. Daarvoor gebruiken wij een echt takje van een boom met een mooie splitsing van de takjes. Dit takje wordt eerst op maat gesneden zodat de schaalverhoudingen kloppen, je meet dit het best door een rechtopstaande figurine naast het takje te plaatsen. Daarna worden enkele takjes zeeschuim op het takje geplaatst door kleine koperdraadjes in de takken en het zeeschuim te steken. Daarop worden de aansluitingen bijgewerkt met waterverdunde Vallejo-putty. Na droging krijgt de boom een drietal lagen haarlak zodat het zeeschuim hard wordt. Daarop krijgt de boom een vernislaag welke hard moet uitdrogen om daarop een basislaag te krijgen van Hum 98, chocoladebruin. Vervolgens wordt een wash van raw umber op de boom gegeven. Daarna worden de binnenkanten van de afgebroken takken geschilderd met Vallejo 948, golden yellow, voor het uitzicht van ruw hout. Het geheel krijgt daarna terug een wash met raw umber zodat alle kleuren een geheel vormen. Daarop maken wij mengsel van raw umber, met sap green, gele oker en titaanwit, waarbij de raw umber moet overheersen. Met gele oker dient men voorzichtig om te springen daar het mengsel anders te bleek wordt. Het mengsel wordt zeer lichtjes gedrybrusht zodat de details oplichten. Na droging gebruiken wij enkel zeer lichtjes wat titaanwit om de opliggende details nog beter te laten uitkomen.

KubelwagenOm het bladerdek te maken gebruiken wij vlokmateriaal uit de treinmodelbouw. Hiervoor gebruiken wij coarse turf van donkergroene kleur van Woodland Scenics (n° T65). Om het aanbrengen aan de fijne takjes aan de boom spuiten wij sterk verdunde houtlijm, met de standaard airbrush van Revell, eerst op de takjes, daarop strooien wij verschillende malen het vlokmateriaal met in iedere tussenstap een laag verdunde houtlijm. Dit doen we totdat we tevreden zijn over ons resultaat. Daarna het bladerdek volledig oversprayen met de verdunde houtlijm, tot vijf lagen toe. Daarna moet men de boom laten rusten en hem 24 uren laten drogen. Het bladerdek dient geschilderd, ge-airbrusht, te worden met verschillende tinten groen zodat de boom wat ‘levendiger’ gaat uit zien. Hiervoor gebruiken wij V890 om de basis te leggen. Daarna wordt het bladerdek opgelicht met V922 en Rev 60.

Voor de simulatie van dode takken gebruiken wij inderdaad echte kleine worteltakjes welke volgens hetzelfde procedé als de boom wordt geschilderd maar met het mengsel raw umber met lamp black met een klein puntje wit, daarna drybrushen met wit.
Om het geheel af te maken plaatsen wij nog een kleine kat op het muurtje zodat er meer leven komt in het diorama. De kat wordt hierbij geschilderd met V950 en daarna opgelicht met een donkergrijze drybrush, Hum 67. Om de kat wat meer kleur bij te brengen gebruiken we wat titaanwit om de poten en de buik wat bij te werken. Vervolgens nog wat pigmentpoeder om een stoffig uitzicht te bekomen ( P028 ).


 

Agenda

Update Events - Update artikels