IPMS Gent modelbouwclub

Fairy Fulmar Mk. II.

François Cnudde

Model Fairy Fulmar Mk. II.
MerkRevell
Schaal1/72
Photo-etching Airwaves AC 72-61
DocumentatieWarpaint serie n° 41
Wingmasters n° 27
Model Aircraft Monthly, los artikel
Boxart
Losse documentatie van Luc van Beneden

Historie

In het begin van wereldoorlog twee behoorde de Fairy Fulmar , met zijn acht machinegeweren, tot de beste en gevechtssterkste vliegtuig van de Britse Marinevloot. De Fairy Fulmar werd grotendeels op de vliegdekschepen ingezet en behaalde, ondanks zijn middelmatige vliegprestaties, grote successen als nachtelijk escortevliegtuig voor de konvooien naar Malta en Noord-Afrika. De Fairy Fulmar had een krachtbron van het type RR Merlin VIII met 805 kW ( 1080 pk ). Het toestel had een max. snelheid van 398 km/h op een hoogte van 2.745 km. Eveneens was het toestel uitgerust met een IFF. ARI. 5003 toestel om vriend en vijand uit elkaar te halen.

Het interieur

Bij het interieur monteren wij eerst de riempjes op de beide stoelen. Op de zittingen van de stoelen worden kussentjes aangebracht met putie, alsook op de hoofdsteun van de piloot. Op de stoel van de waarnemer worden eveneens twee armsteunen aangebracht door middel van 2 stukjes plastikcard. Daarna monteren wij de volledige photo-etchingstukken , het interieur. Daarbij voegen wij enkele stuken scratsbilding aan toe om tot een volledig geheel te komen. Bij de montage van het interieur dient men van de Revellkit het gegoten binnenstuk te verwijderen. Enkel de vloerplaat dient men te gebruiken om extra steun te geven. Eveneens dient men bij de aanpassing de photo-etching bij te knippen. Op de documentatie is te zien dat in de ruimte van de waarnemer een tweetal zuurstofflessen zijn aangebracht, elk aan een kant. Uiteraard worden deze flessen bijgevoegd in het interieur, alsook een tweetal brandblussers, één voor de piloot en één voor de waarnemer. Dit wordt vervaardigd uit kleine stukjes sproe . Eveneens wordt een tweede kompas aangebracht voor de waarnemer. Dit word achter de waarnemer geplaatst. Dit kompas bestaat uit een klein rond stukje sproe, met twee geplooide stukken koperdraad. Voor het kompas zelf gebruiken wij de decal. In de twee romphelften worden aan de zijkant kleine gaatjes aangebracht voor de IFF-antenne. Voor de montage van het geheel wordt alles uitgepast en gemeten om geen verrassingen te bekomen na het geschilderde geheel. Het volledige interieur wordt eerst gespoten in grondverf, Hum 1, en daarna na droging gespoten in interieurgroen. Vervolgens wordt het heel geweatherd en gedry-brusht met zand, Hum 94, waar een lichte verkleuring is,daarna met Hum 103, voor de opheldering van het geheel. De beide romphelften worden nog niet gemonteerd gezien het feit dat de basis voor de landingshaak nog gemonteerd moet worden. Eveneens worden de nodige radiatorgrilles aangebracht voordat men het geheel gaat sluiten. Het instrumentenbord wordt mat zwart geschilderd en daarbij gedrybrusht met Rev 374. Daarna wordt, volgens de documentatie, rode en gele knoppen aangebracht op het bord. Voor de wijzerplaten gebruik ik het decalvel. Deze plaats ik achter het photo-etchingsbord waarop dan vervolgens het bordje wordt ingebracht in de beide romphelften. Voor de gordels in de zetels schilder ik deze in kaki, Hum 72, waarna deze gedrybrusht worden in Hum 93. De metalen gedeelten van de gordels worden gebrust in alu. Vervolgens wordt het achterste kompas aangebracht bij de waarnemer. Het betreft een kleine decal die op een voetje wordt geplaatst. De zuurstofflessen worden geschilderd in Hum 79, grijsblauwe kleur, en gebrusht met Hum 64. De beugels rond de flessen worden geschilderd in alu. De brandblussers, vooraan en achteraan, worden geschilderd in Hum 12, koper. De vroegere blustoestellen waren vervaardigd uit koper. Eveneens worden de houders geschilderd in alu. Voor een versleten effect wordt alu gebruikt op de grondplaat ter hoogte van de voeten en aan de randen van de stoelen. Daarna wordt het geheel gespoten in mat vernis en gemonteerd. Nadat het interieur werd gemonteerd, werden de beide romphelften tegen elkaar gelijmd. Na droging van de romp werd deze volledig vlak geschuurd met verschillende korrel, gaande vanaf 180 tot 2000, en dit met water. Hierbij bekomt men een vlak geschuurd geheel. Op de romp, juist voor de canopie plaatst men een tweetal schermen, uit photo-etching, die de vlamdempers voorstelen bij nachtvluchten. Eveneens wordt voor de windscherm van de canopie een vizier geplaatst.

De vleugels

Bij de montage van de vleugels stellen wij vast dat de wielkasten nog volledig dienen uitgewerkt te worden. Deze worden gemonteerd met stukken plastikcard. Bij de bovenste vleugelhelft wordt een gedeelte weggesneden die uit komt in de wielkasten. Bij de montage van de vleugels dienen wij de gaten en gleuven bij te vullen met opvulmiddel en bij te schuren. De vleugelranden worden opgeschuurd. De bevestigingspunten van de vleugels worden lichtjes bijgewerkt zodat men tot een bevredigend geheel komt. Eveneens wordt het landingslicht bijgewerkt zodat men een gesloten geheel krijgt. De binnenkant van het landingslicht wordt in het zilver geschilderd en daarna dichtgemaakt met een stukje doorzichtige plastiek, welke het glas voorstelt. De vuurmonden van de machinegeweren worden afgetekend en uitgeboord. De navigatielichten worden uitgevijld en na schildering van het gehele model worden de lichtjes geschilderd in links rood en rechts groen. Eveneens wordt de pitot-tube aangebracht onder de linkse vleugel. Hierbij wordt terug een fijne naald gebruikt als buisje. De achterste vleugels worden eveneens gemonteerd waarbij wordt uitgekeken zodat deze recht staan ten opzichte van de romp van het vliegtuig. Aan de buitenkant wordt de ronde vleugeltip zeer lichtjes vlak geschuurd zodat de IFF-antenne daaraan bevestigd kan worden. Achteraan het richtingsroer bevindt zich een navigatielicht welke door ons werd uitgeboord. De binnenkant van het lichtje zal in het zilver worden geschilderd en daarna opgevuld worden met kristal clear.

De canopie

Hierbij gebruiken wij de combinatie van het meegeleverde glas en een verkregen vacuform canopie van Luc. De geopende stukken gebruik ik van de vacuform en het vaste gedeelte van de meegeleverde stukken uit de bouwdoos. Aan de binnenkant van de vaste canopie bevestigen wij een klein stukje koperdraad welke de bekabeling voorstelt van de aansluiting van de antenne. Deze draad wordt in het geel geschilderd. De antennedraad wordt via de bovenkant van de canopie naar binnen gebracht. Verder wordt de geopende gedeelten afgewerkt voor de montage van het geheel op de body van het vliegtuig. De antennesteun word eveneens op de canopie aangebracht. Voordat men de voorste windscherm plaatst wordt een klein stukje doorzichtige plastiek aangebracht welke het vizier voorstelt . Daarna wordt de canopie aangebracht met cristal-klear.

De beschildering

Eerst wordt de canopie gespoten in het basiskleur van het interieur zijnde interieur- groen. Daarna wordt over het ganse model een grondlaag aangebracht. Na droging van de grondlaag worden de meeste paneellijnen voorzien van voorschaduw. Dit gebeurd door gebruik te maken van zwarte verf, waarbij eveneens de schroef en de banden van het toestel worden gespoten. Daarna wordt het eerste basiskleur aangebracht, zijnde extra dark sea grey, Hum 123. Daarna wordt het tweede basiskleur aangebracht, zijnde matt slate grey, Hum 31. Voor het camouflagepatroon aan te brengen maken wij gebruik van maskol, wat onmiddellijk verwijderd dient te worden na het spuiten van een nieuwe laag, en dit om geen kleine opstaande randen van verf te bekomen. Daarbij bekomt men het typische tweedelige kleurpartoon welke kenmerkend is voor Engelse toestellen. Daarna wordt de onderzijde van het vliegtuig gespoten in sky grey. Sky grey is een mengsel van mat wit, Hum 34, met satin US medium grey, Hum 126. De verhoudingen zijn 3 delen voor wit met 2 delen voor het grijs. Daarna wordt het geheel verdund voor het spuiten. De vuurmonden van het boordgeschut wordt in karmijnrood gespoten, wat een mooier resultaat oplevert dan de decal. Na het opzetten van de basiskleuren wordt het toestel gespoten met Klir, waarop dan de decals komen. Voor het zetten van de decals gebruiken wij onze bekende sol en set van Microscale. De decals worden gebruikt uit de kit zelf, welke van een goede kwaliteit zijn en extra dun zijn. Na het opzetten van de decals wordt het geheel terug overspoten met Klir om de decals te beschermen. Daarna kan men starten aan de weathering van het model. Dit gebeurd met sepia-bruin ( olieverf ) welke sterk verdund is. Als de weathering voltooid is wordt het model volledig overspoten met een fijne laag matte vernis. Na droging van deze laag kan men het model selectief drybrushen. Voor het kleur dark sea grey gebruikt men Hum 111, mat uniform grijs. Voor het kleur matt slate grey gebruikt men Hum 72, mat khaki, doch zeer lichtjes. De zwarte schroefbladen brusht men met panzer grijs, zijn Hum 67. Daarna op de snede van het schroefblad brengt men lichtjes alu, Rev 99, aan, welke een afgebladerd effect heeft. Op het model brengt men vervolgens kleine plekjes met alu aan voor het afgesleten effect, en vooral op de plaatsen waar men de meeste handelingen uitvoert, zoals het losdraaien van schroeven. Daarna gebruikt men olieverf, burnt umber, voor het aanbrengen van oliesporen op de plaatsen alwaar kleppen en luiken zitten. Eveneens gebruikt men de burnt umber voor lichtjes te brushen ter hoogte van de uitlaten. Hierbij gebruikt men eveneens de burnt sienna voor de zijkanten van de uitlaatgas tekening op de romp. Daarna werkt men af met pastelpoeder, namelijk met carbon zwart. Nadat men daarmee klaar is, monteren wij de antennedraden op het toestel. De antennedraad bovenop het vliegtuig wordt gespannen vanaf de bovenkant van de staart tot aan de antennemast, welke bestaat uit de befaamde visdraad en welke word vastgemaakt met de vloeibare secondelijm. Daarna monteert men de tussendraad welke in het vliegtuig verdwijnt. Vervolgens monteren wij de twee draden aan de zijkant van het vliegtuig, welke de ARI 5003 antennedraden voorstellen. Deze draden worden vervolgens geschilderd in mat zwarte kleur en eveneens vernist. Daarna wordt het model op een gyprocplaat geplaatst waarop een tekening van een vliegdek van een carrier uit de tweede wereldoorlog staat. De Fulmar zal samen met een ander model uit de Navy luchtvaart staan. Het zullen de twee belangrijkste toestellen uit de marine luchtvaart zijn, namelijk de Fulmar en de Swordfish.


 

Agenda

Update Events - Update artikels