IPMS Gent modelbouwclub

Fairy Swordfish

François Cnudde

MerkAirfix.
Schaal1/72
FigurinesCMK, n° F72048.
Photo-etchAirwaves
Documentatie


box-art
Squadron/Signal Publications : Fairy Swordfish in action.
Warpaint series n° 12 : Fairy Swordfish.
Wingmasters n° 15, blz. 8 tot 17.
Replic n° 49, blz. 15 tot 24.
Scale Aviation Modeller International volume 3 n° 11, 1997, blz. 693 tot 699.

Bouw

Swordfish Het is de bedoeling om het model samen te stellen op een stuk van een ‘carrier’ samen met de gebouwde Fairy Fulmar. De bedoeling is om een klein stukje van de carrier HMS Victorious voor te stellen. Het betreft een kit van bovenvermelde uitgever. In de kit vindt men het hoogst nodige om het vliegtuig te bouwen. Van een interieur moeten we niet veel verwachten. Er zit weinig in, bijna volledig leeg, enkel een grondplaat en de basis voor enkele stoeltjes. Voila, men kan zich volledig laten gaan om een interieur op te bouwen wat dan ook onze bedoeling is, gezien het feit wij over enkele goede documentatiestukken beschikken. Het te bouwen model betreft een Mk I, welke enkele specifieke eigenschappen bezit die de latere versies niet meer hebben. Men begint met het wegsnijden van een gedeelte van de cocpit van de boordschutter, om alzo het gedeelte van de steun van de Vickers machinegeweer ‘ bloot ‘ te leggen. Daarna wordt een plaatje gemaakt in plastic-card alwaar de waarnemer en boordschutter in zitten. Daarop worden enkele details gemaakt volgens documentatie. Op de grondplaat van de swordfish plaatsen wij vervolgens de nodige PE stukken om tot een mooi geheel te komen. Er wordt echter nog de nodige scratch gebruikt om meer details in te brengen, waaronder enkele handgrepen, een sluitstukje van een zijwaarts geplaatst machinegweer, bekabeling,….

SwordfishDe steun van de Vickers machinegeweer is gemaakt van een stukje ijzerdraad met daaraan gelijmd een tweetal stukken Evergreen strips. In het machinegeweer zelf in een klein gaatje geboord zodat deze juist daarop past. Het geheel werd voorzien van een grondlaag, Hum1, een pre-schaduw werd in de hoeken gelegd met Vallejo zwart, en daarna gespoten in Hum 78, cocpitgreen. Na droging krijgt de binnenkant een behandeling met een dry brushing van cocpitgroen vermengd met een klein beetje wit. Dit is gedaan om een duidelijk effect te verkrijgen van verwering, ook gezien de kleine afmetingen. Daarna hebben wij geschaduwd met Vallejo 822, German cammouflage Black brown. Met een Karisma potlood werden de nodige slijtagesporen aangebracht. De instrumentenpanelen kreeg een behandeling in het zwart en daarna een dry brush behandeling met een mengsel van zwart en wit. Eveneens werden kleine sporen van slijtage aangebracht aan deze panelen. De instrumenten zelf kregen na een klir en vernis behandeling een ‘glazen ‘ stukje bestaande uit een druppeltje kristal klear. Daarna werden de beide helften gelijmd.

SwordfishAan de buitenkant van de romp worden de opstaande paneellijnen weggeschuurd en hertrokken, gegraveerd. Eveneens werden de rivetten lichtjes uitgeboord. Daarna worden de beide romphelften samen gelijmd om daarna vlak geschuurd te worden. Na het vlakschuren wordt de oliekoeler gemonteerd, bestaande uit PE. De plastiekversie wordt verwijderd. Daarna worden de bedieningskabels gelijmd op de beide kanten van de romp. Deze bestaan uit onze befaamde nylonkousen draad. Vervolgens wordt de staart en de kleine vleugels achteraan gemonteerd waarbij de hoogteroeren en het roer worden losgemaakt van het geheel. Er worden kleine stukjes PE geplaatst voor de bevestiging van de bedieningskabels. Eveneens word er al voorzien in een antennesteun op het staartvlak. Daarna wordt alles samen gelijmd tot één geheel.

Na droging beginnen wij aan de montage van de beide hoofdvleugels. Voor de montage van de vleugels dienen we eerst na te gaan hoe recht deze zijn en recht ze moeten gemonteerd worden op de romp. Daarna beginnen we met het monteren van de bovenste helft van de onderste vleugel op de romp. Na droging monteren we de steunen tussen de vleugels en de onderste helft van de bovenste vleugel. Bij deze dient men goed te passen en te meten zodat de vleugels mooi recht staan ten opzichte van elkaar maar ook ten opzichte van de romp. De middelste steunen zijn vervangen door Evergreen exemplaren omdat de originele te kort waren. Na droging van deze steunen boren we kleine gaatjes, van 0,3 mm, om ons ‘ vlechtwerk ‘ van de spankabels te maken. Daarvoor gebruiken we visdraad van 0,1 mm dikte. Uiteraard worden deze draden vastgelijmd met onze secondelijm. Na droging van de draden worden de andere vleugelhelften gelijmd. Daarna kwestie van afwerken. Dan gaan wij over tot het detailleren van de vleugels, waaronder sjorhaken, steunen, allemaal in PE. Eveneens wordt een kleine uitsparing gemaakt in de onderste linker vleugel, voor het landingslicht.

SwordfishNa de afwerking van de vleugels beginnen we met de detaillering van de onderkant van de romp. Daarbij dienen wij een tweetal gleuven te frezen voor de landingshaak, welke wij zelf dienen te maken, omdat er gewoon weg geen in de kit aanwezig is. Daarna gaan wij over tot de detaillering van de torpedohouder. Na montage plaatsen wij de wielsteunen met de nodige detaillering.

De motor is een basisstukje. Eerst en vooral wordt aan de buitenzijde de opstaande naad weggeschuurd en terug opnieuw in gescratst, zodat een gleufje ontstaat. Aan de motor worden enkele stukken bijgebouwd, zijnde de inlaatbuizen naar de cilinders toe, twee aan elke cilinder, worden er uitlaatcollectoren gebouwd en twee bougiekabels per cilinder. Daarvoor gebruiken we onze gekende koperdraad en Evergreen strips. Nadat deze stukken zijn opgebouwd monteren we tevens de PE welke nodig is voor de motor zodat we een mooi gedetailleerd motortje bekomen. De motor krijgt een grondlaag van Hum 1. Daarna wordt deze in het matzwart gespoten. Daarna krijgt de motor een dry brush behandeling met Gun metal, Hum 53. Om het geheel af te werken worden de topjes gebrusht met zilver, Hum 11. De bougiekabels krijgen een gele kleur zodat deze goed opvallen in het donkere motorblokje. Daarna wordt het geheel vernist.

Beschildering

SwordfishVoordat wij beginnen met de beschildering van het vliegtuig, dienen wij eerst en vooral het spel goed te ontvetten en voorzien van een grondlaag welke een betere hechting heeft voor de verf. Nadat de grondverf goed gedroogd is brengen wij met matzwarte verf, Vallejo, een pre-schaduw aan rond de contouren van de meest in het oog springende stukken. Na droging van deze gaan wij verder met de lichtste kleur van het toestel, zijnde Sky Grey, Vallejo 989, welke lichtjes wordt verdund met wit, Vallejo 951. Deze kleur dient lichtjes aangebracht te worden zodat de pre-schaduw nog mooi zichtbaar is. Vervolgens worden de camouflagekleuren aangebracht, zijnde dark sea grey, Vallejo 994 en dark slate grey, Hum 31. Iedere laag wordt afzonderlijk afgewerkt met zuivere klear ter bescherming. Kleine foutjes worden weggewerkt met sterk verdunde verf. Nadien worden de decals op het toestel gelegd. De decals worden verwerkt met de gekende sol en set van Micro-scale. Nadien worden de decals terug beschermd door een laag klir. Vervolgens wordt het vliegtuig in een laag matte vernis gespoten en verder afgewerkt, waaronder het aanbrengen van de spiegel, monteren van het landingslicht,…. De uitlaat wordt geschilderd in een mengsel van verschuillende olieverven, zijnde met Raw Umber, Oxyde zwart en groene aarde. Hierbij bekomen wij een vuil groen/bruine verf welke goed gepast is voor de onderlaag van de uitlaat. Daarna afwerken met MIG pigmenten zijnde standaard roest en lichte roest. Men gebruikt smoke zwart om het roet voor te stellen. Let op dat ge denkt aan de luchtstroming, dus mee naar achter trekken op de vleugels.

Figurines

SwordfishDe figurines van CMK zijn van zeer goede kwaliteit met zeer weinig flash, enkel maar tussen de benen van de ‘peten’. De armen en de hoofden dient met nog te plaatsen op de figuren. Na het plaatsen van de armen, vullen wij de naad op met verdunde Vallejo putty. Na droging worden deze naden lichtjes opgeschuurd zodat de armen en het lichaam één geheel vormen. Daarna worden de figurines gewassen met een zeepsopje en droog geblazen met de airbrush. Na droging worden de figuren gespoten met matte grondverf om desnoods de eventuele fouten te herkennen en om de grondlaag te hebben voor het schilderen. Daarna worden de handen en gezichten geschilderd volgens de methode van Gino Poppe, de laagjesmethode, welke wij op het ganse figuurtje zullen gebruiken. Wij beginnen met de overalls te kleuren. Volgens het meegeleverde kaartje van CMK is deze in marineblauw. Gezien het feit wij over zeer weinig documentatie beschikken over kledij van grondpersoneel van carriers, zijn wij verplicht de kleuren van CMK te volgen. Daarvoor gebruiken wij marineblauw, Vallejo 839, gemengd met Sand Light, Vallejo 837, voor het oplichten van de kledij. Voor de groeven gebruiken wij vervolgens marineblauw Vallejo 839 met Cam. Black Brown, Vallejo 822, totdat wij het puur gebruiken voor diepte te brengen. Vervolgens lichtjes afwerken met zwart, zeer sterk verdund, Vallejo 950. De schoenen van het grondpersoneel wordt eveneens in het zwart geschilderd, waarbij vervolgens gaan oplichten met Sand Light. Diepte gaan wij geven met puur zwart. Beide figuren hebben een kleine gordel aan welke belet dat hun broek afzakt. Deze wordt geschilderd in vallejo 880 en opgelicht met 837. Diepte wordt gegeven met het basiskleur te vermengen met 822 totdat het puur wordt gebruikt.

De ene ‘ peet ‘ heeft een soort muts op het hoofd welke wij in een grijze kleur steken, Vallejo 870 en oplichten met 837. Voor schaduwwerking gebruiken we het basiskleur met Vallejo 995. De piloot zijn broek wordt eveneens geschilderd als de overalls van het grondpersoneel. De vest en de laarzen krijgen een basiskleur van Hum 98, chocoladekleur. Deze wordt gehigh-light met Hum 103, matt cream. Voor de schaduwwerking gebruiken wij mat zwart bij het basiskleur. De handschoenen en de pilotenmuts worden geschilderd in Hum 186, bruin. Eveneens gebruiken wij hier voor de high-light Hum 103 en voor de schaduwwerking zwart met het basiskleur. Let op dat de Humbrol verven sterk verdund zijn om een goede beschildering te bekomen, beter drie dunne lagen dan één dikke laag. De zwemvest van de piloot schilderen we in opvallend geel welke eveneens bijwerken met zwart om schaduw te maken. Daarna worden de figuren geklirt en vernist.

Diorama

SwordfishHet diorama wordt opgebouwd op een MDF plaat van 18 mm dikte en met een lengte van 44 cm en een breedte van 30 cm. Er wordt een schuine hoek van 45° aangefreesd. De plaat wordt vlak geschuurd en geschilderd met donkere meubelolie en daarna vernist met blinkende vernis. Op de bovenkant van de plank lijmen wij een dek welke gedrukt staat op kartonachtig papier. Dit dient vernist te worden met matte vernis daar dit een blinkende laag heeft. Daarna worden de beide vliegtuigen erop gelijmd met witte houtlijm, alsook de figurines en de torpedotrolley. De torpedotrolley wordt gemaakt van enkele foto’s uit bovenvermelde documentatie. De trolley bestaat uit enkele repen plastiek-card en wat wieltjes uit de spare-box. De trolley krijgt een onderlaag met grondverf en er worden lichte pre-schaduwstroken op aangebracht. Daarna wordt het geheel gespoten in Vallejo 975, military green. Daarop wordt onmiddellijk een mengsel van 70% Vallejo 975 met 30% Vallejo 837, sand light, overgespoten, doch enkel op de middenstukken van de vlakken. Na droging krijgt de pre-shadow een after shadow met MIG pigmenten, P023, smoke zwart. Daarop krijgen de vlakken een behandeling met pigmenten P036, allied green fading, met P028, Europe dust en P037, Gulf war sand. Zo als gewoonlijk worden deze pigmentkleuren vastgezet met aanstekers benzine. Vervolgens worden de schaduwlijnen verder uitgewerkt met Vallejo 822, en dit voor dieptewerking. De wielen worden geschilderd in het zwart. De loopvlakken wordt lichter gemaakt met een mengsel van zwart met sand light. Daarna wordt alles geklirt en vernist.


 

Agenda

Update Events - Update artikels