IPMS Gent modelbouwclub

Diorama met MAN truck 4,5 ton, de klokkenrover.

François Cnudde

Model MAN ML 4500 S, kit code : GER 004
MerkArt-toys modelbouw, gebaseerd op het Wespe model
Schaal1/72
DocumentatieLastkraftwagen der Wehrmacht “ uitgegeven door Dörfler
zeitgeschichte , het hoofdstuk over de MAN vrachtwagens
Internetsites over de MAN vrachtwagens

Montage

Het betreft een resine model welke volledig dient opgekuist te worden. Men begint met het opkuisen van het chassis. Spijtig genoeg is het chassis getorst waarbij men zal moeten toveren met de wielassen om de wielen op gelijke hoogte te brengen. Op het chassis wordt vervolgens een handremkabel aangebracht bestaande uit koperdraad welke ingeboord zit in het chassis. De handremkabel splitst zich juist voor de achterbrug en gaat naar de achterwielen. Op de kruising van de kabels word een kleine versteviging aangebracht uit een klein stukje koperplaat. De uitlaatbuis achteraan wordt gedeeltelijk uitgeboord. Verder worden de assen opgekuist alsook de cardanas. Op de voorste as wordt een stuurinrichting gemonteerd bestaande uit koperdraad. Het is de bedoeling om de voorwielen lichtjes gedraaid te stellen. Vervolgens wordt de cabine opgekuist. Daarbij wordt de deur van de chauffeur uitgesneden en verder uitgevijld. Het is de bedoeling dat de deur van de chauffeur open staat. Daarbij wordt aan de binnenkant van de cabine, aan de passagiersdeur, een klinkje en een hendel voor het ruitsysteem aangebracht. Eveneens wordt een kaartenhouder aangebracht. Deze wordt gemaakt uit koperolie. Vervolgens wordt de zitting van de passagier en de chauffeur aangebracht alsook de versnellingshendel. In koper wordt een handremhendel aangebracht. Vervolgens wordt het dashbord opgekuist met het daarbij horende stuur. Na droging van de beschildering van de binnenkant van het voertuig, worden de ruitjes op maat gesneden en vervolgens ingebracht in de cabine. Als deze goed gedroogd zijn, ruitjes aangebracht met kristal clear, wordt het dashbordje in de cabine gelijmd. Vervolgens wordt de ganse cabine over de chassis geschoven en gelijmd met secondelijm. Daarna worden de gaatjes aan de onderkant van de cabine dicht gemaakt met fijne putie, en opgeschuurd. Toen de cabine aan de binnenkant lag te droge hebben wij vervolgens de laadbak aangepast op de chassis. De laadbak werd een klein beetje bijgevijld om hem recht op de chassis te plaatsen, het chassis was getorst, weet je wel. Vervolgens werd de voorste laadklep, ter hoogte van de cabine, losgesneden van de bijhorende canvasbekleding. De canvasbekleding verdwijnt in de spare-box. Hierbij dienden wij een kleinstukje bij te plaatsen in plastic-card. Na deze worden aan de binnenkant van de laadbak de nodige verstevigingen aangebracht, door middel van stukjes plastic-card. Daarop worden dan in het midden van de houten planken een klein bolletje geplaatst, welke de bout weergeeft. Dit wordt bereikt door een klein puntje van kristal-clear op aan te brengen. Vervolgens wordt op de neergelaten klep, achteraan, een opstapplank aangebracht. Eveneens worden aan de zijkanten van de laadklep de nodige sluithendels aangebracht, door gebruik te maken van onze beroemde koperdraad. Eveneens worden de sluitogen aangebracht met materiaal van onze champagnefles. Het is de bedoeling om de laadklep open te zetten. Op het chassis achteraan wordt een pallfinger aangebracht, de trekhaak wordt in technische termen zo genoemd, deze wordt lichtjes aan de zijkant uitgeboord waarin vervolgens een hendel wordt gestoken. Daarop werken wij verder aan de buitenkant van de cabine. Aan de onderzijde van de cabine worden de open naden gedicht met fijne putie en daarna opgeschuurd. Vervolgens monteren wij de bijhorende raampjes in hun plaats. Deze dienen eerst uitgesneden te worden en op maat gebracht te worden, om dan te lijmen met krital-clear. Daarop worden de opstaptreden aangebracht aan beide zijden. Vervolgens worden de gaten van de lichten uitgeboord om deze gemakkelijk te kunnen plaatsen. Eerst en vooral wordt de steun van het verduisteringslicht herplaatst. Deze staat op de linker voorspatbord, welke niet klopt met de nodige documentatie. Deze dient te staan naast het linker voorlicht, wat dan ook gebeurd is. Het verduisteringslicht zat niet in de kit dus men diende deze zelf te maken. Nadat dit verricht te hebben, plaatsten wij de gewone lichten en de verklikkerstokken aan iedere zijkant van de vrachtwagen. Daarop worden de nodige handvatten aangebracht op de buitenkant van de beide deuren. Aan de linkerdeur, dus van de chauffeur, werd eveneens een kaartenhouder aangebracht uit onze koperfolie. In die linkerdeur wordt een klein raampje aangebracht dat naar beneden is gebracht. Deze deur is uit de cabine gesneden om te kunnen openstaan zodat men in het interieur kan kijken. Op de buitenkant van de geopende deur staat een kleine achteruitkijkspiegel gemonteerd. Deze werd vervaardigd door een klein koperdraadje met een’schelletje’ plastiek, welke effen gevijld werd. Aan de voorzijde van de vrachtwagen zitten aan weerskanten van de nummerplaat kleine trekhaken. Ook hier was maar één exemplaar aanwezig in de kit, terug een fout, en niet de enige. Ook hier moet ik teruggrijpen naar de zelf-constructie, uit koperdraad. Op de zijkant van de cabine worden enkele stukken koperfolie gebruikt om de nodige “ pinkers “ te maken

De beschildering

Tussen een tweetal montages door wordt de binnenkant van de cabine gespoten in de grondverf en vervolgens in het basiskleur, zijnde Hum 67, mat panzer grijs. De zitting wordt geschilderd in Rev 84, lederbruin, en daarna gedrybrusht met Hum 133. De pedalen, het handvat van de handremhendel en de bol op de versnellingspook worden geschilderd in mat zwart, Hum 33. Na droging word een kleine weathering aangebracht met onze bekende sepia. De binnenkant van de cabine wordt gedry brusht met Hum 64. Na het afplakken van de binnenkant van de cabine en de ruiten, wordt het model gespoten in een grondlaag. Na deze grondlaag wordt het model gespoten in Panzergrey zijnde Hum 67. Na droging van de basislaag wordt het model gespoten in klir. Daarna worden de decals aangebracht, de voorste en achterste nummerplaat. Daarna worden deze verzegeld met klir. De basislaag Hum 67 wordt gedry-brusht met Hum 64. De onderkant van de motor en de uitlaat worden respectievelijk geschilderd in het zwart en metaalkleur gemengd met roest, Hum 87 en Rev 83. Op de uitlaat worden selectieve stukken roest aangebracht alsook aan de achterkant een mat zwarte roetplek. De roetplek wordt aangebracht met zwarte pigmentkorrel. De onderkant van het chassis wordt vervolgens gedry-brusht met zand, om een stoffig effect te bekomen, eveneens als de wielen. Deze worden behandeld met een sausje van zand, en daarna afgedroogd met de vod. Enkel op de laagste plaatsten zal men zand zien. De laadbak wordt vervolgens geschilderd met Hum 110, basiskleur voor het hout en daarna afgewerkt met een drybrush laag met Hum 71, lichtjes. Na dit alles wordt het ganse model verzegeld met klir. Daarna wordt een wash gelegd met verschillende soorten olieverf, dooreen gemengd met een natte platte borstel. De borstel is gedrenkt in verfverdunner en licht afgedopt op de vod. Daarna wordt met de platte borstel neerwaarts gewreven zodat men een vuileffect bekomt. De benodigde olieverf soorten zijn vervolgens titaanwit, gebrande sienna, sepia en gele oker. Deze worden aangebracht door middel van een tandenstoker. Men zet op verschillende plaatsten een puntje verf, door elkaar. Daarna met de borstel open wrijven. Na droging, wat vlug gebeurd, brengt men op selectieve plaatsen met een grafietpotlood ‘ metaalsporen’ aan. Daarna wordt het ganse model zeer lichtjes overspoten met een stofkleur, oker, aan. Vervolgens kan het model gespoten worden met matte vernis en lichtjes gebrusht worden met zandpigment.

Diorama

De voet van het diorama betreft een MDF-plaat welke gezaagd werd op een basis van 15 cm op 15 cm. De dikte van de plaat betreft 18 mm. Aan de zijkanten van de plaat wordt een schuine kant gezaagd van 45°. De plaat wordt gekleurd met een kleursel, welke men gebruikt in de meubelindustrie. Daarna wordt de plaat vernist. Het diorama betreft een gewone straat waarop de vrachtwagen staat. Men is bezig met een klok aan het opladen in de vrachtwagen. Men stal de klokken van de kerken om de edelmetalen eruit te halen voor gebruik in de oorlogsindustrie, waaronder het brons en het koper. De straat is een sectie van MIG produktions en bestaat uit een kasseiweg. Op de achtergrond van de kasseiweg wordt een kleine trottoir en een stuk van een kerk aangebracht. Deze twee stukken maakt men van een isolatieplaat, welke men tussen de spouwmuren steekt. Deze plaat kan men desgewenst snijden en opschuren. De tekening van de trottoir en van de gevel van de kerk worden simpel weg aangebracht door een potlood. Men tekent gewoon waardoor de indruk achterblijft op de isolatieplaat. Vervolgens monteert men enkele stukken balsahout welke de raamkozijn en de deurkozijn voorstellen. Gezien het feit dat het een ruïne betreft worden bepaalde delen als afgebroken voorgesteld. De kasseiweg wordt eerst vlak geschuurd, kwestie van een vlakke ondergrond te hebben, en daarna gespoten met een zandkleur, Hum 93. Daarna worden de straatstenen gebry-brusht met een mengsel van wit met zwart, Hum 33 en Hum 34. Hierbij bekomt men een donkergrijze onderlaag. Vervolgens worden geselecteerde stenen lichter gebrusht zodat men een mooi kleurenschakering bekomt op de straat. Hiervoor gebruikt men de volgende Vallejo verf ; het n° 826, 994, 821 en 870. Vervolgens wordt de straat lichtjes afgewerkt met zandpigment van Mig. De gebruikte soorten pigmenten zijn ; P027, P028 en P030. De gebruikte pigmenten verzegeld men met aanstekerbenzine. Men dopt gewoon de borstel in de benzine en dan tegen het oppervlakte met de pigmenten, zeker nier wrijven. Men ziet dan de benzine openvloeien en kort daarop verdampen. Vervolgens zijn de pigmenten verzegeld. Nadat de kerkruïne in een grondlaag werd gespoten, spuit men eerst in zand de getekende stukken, van de bakstenen. Daarna schildert men eerst de grote stenen rond de deurtoegang en de ramen in Vallejo 995, german grey, daarna worden de bakstenen gebrusht met Hum 70 en Vallejo 982, cavalry brown, een roodbruine kleur. Dit om een mooi effect te bekomen. Daarna wordt het plakwerk, de bezetting aan de buitenkant, gespoten met Vallejo 976, buff. Na droging van het geheel krijgt de bezetting een wash van sepia en van burnt umber, waarbij onder het raam een extra deel krijgt. Daarna worden de grote stenen gedry-brusht met Hum 64 en lichter gemaakt met Hum 147, licht grijs, om de bovenliggende stukken te highlighten. Aan de gevel van de ruïne heeft men al een affiche gehangen om reclame te maken voor het Duitse leger. Bovenop de ruïne liggen enkele brokstukken van bakstenen, welke eveneens geschilderd worden in het bakstenenkleur van Humbrol. Daarna krijgt het geheel ook een wash van sepia en wordt het geheel gedrybrusht met zand, Hum 94. De gebroken raam- en deurkozijnen worden geschilderd in Hum 98, lichtjes gedry-brusht met Hum 119 en met Hum 94. Op de vrachtwagen liggen enkel een houten kist en een stuk touw, samen met een gestolen klok uit de kerk. De kist werd geschilderd met bruin, Hum 186, daarna een wash van sepia om vervolgens gedry-brusht te worden met Hum 110, en Hum 94. De koord wordt geschilderd met donkere aarde, Hum 29, een wash van sepia en daarna een brushke met Hum 94 om nog eens opgelicht te worden met zuiver wit, olieverf. Eveneens komt de laadbak van de vrachtwagen een klok. De klok wordt eerst afgewerkt met enkele plastic-strips, en daarna behandeld met verdunde opvulmiddel van Valljeo ( verdund met water ). Deze wordt aangebracht op de klok met een harde borstel, en wordt er opgelegd niet opgewreven ( doppen ). Zo bekomt men het ruwe effect van het gieten van de klok. De klok wordt gespoten in brons. Na droging wordt de klok gedry-brusht met Hum 100, roodbruine kleur, en na ongeveer een uurtje terug gedry-brusht met olieverf, zijnde burnt sienna. Ikzelf vond één laag onvoldoende, dus heb ik er een tweede laag opgelegd. Daarna ongeveer een dag laten drogen. Daarna een wash leggen van Raw Umber met Oxyde zwart gemengd met groene aarde, men bekomt een vuil groen/bruine verf, welke men dan sterk verdunt en in verschillende lagen opbrengt op de klok. Vervolgens dry-brushen met ‘old gold’ van vallejo, zijnde het nummer 878, doch zeer subtiel, dus enkel de verhogingen op de klok en zeer lichtjes. Men kan nog een lichte wash leggen in de groeven met bronsgroen van Humbrol, eveneens sterk verdunt, wat het effect heeft van een oxidelaagje. Het geeft een prachtig resultaat van een oude klok. De klok wordt vervolgens op een tweetalbalken gelegd op de laadbak van de vrachtwagen. De balken waarop de klok staat worden eerst behandeld met sepia om daarna gebrusht te worden met Hum 110, en lichtjes afgewerkt met Hum 103.

Figurines

Op de dio staan enkele figuren welke het opladen en het onderling redeneren uitbeeldt. De figurine op de laadbak stelt een persoon voor welke de klok zal moeten vast maken op de laadbak. Aan de deuropening van de ruïne staan twee officieren welke onderling aan het praten zijn over de klok en zijn mogelijke bestemming. Ondertussen passeert een burgerpersoon het gebeuren. Het is een ouder ventje die wandelt met een stok. De drie soldaten worden geschilderd met een grondverf en daarna worden de broeken geschilderd in Hum 32, drybrush met Hum 64, de vesten geschilderd met Hum 111, drybrush met Hum 147, de schoenen in mat zwart, drybrush met Hum 67en met Hum 94. Eveneens krijgen de broeken en lange vesten een brushke van lichte aarde, Hum 119 en van Hum 94, kwestie van vuil te zijn. Het burgermannetje krijgt eveneens een grondlaag. Daarna wordt de broek zwart geschilderd, drybrush met Hum 64, zijn vest krijgt een bruine kleur, Hum 186. Daarna wordt de vest gebrusht met Hum 119 en vervolgens met zand, Hum 94. Zijn schoenen worden in chocoladebruin geschilderd en gebrusht met Hum 119 en Hum 94, de sjaal in muizegrijs en lichter gemaakt met Hum 119. De vier figurines worden gehighlight met zuiver wit, olieverf, zeer lichtjes. Uiteraard worden de nodige oogbollen, in het wit, en de pupillen, in het zwart, aangebracht op de figuren. Deze worden allemaal gespoten met klir, en daarna vernist.


 

Agenda

Update Events - Update artikels