IPMS Gent modelbouwclub

Opel Blitz Omnibus

BouwdoosOpel Blitz Omnibus
MerkAlby
Schaal1/72
TypeResin
VerfHumbrol,Vallejo, MIG Products
Accessoires


scratch
DocumentatieOpel im Kriege, Internet

Geschiedenis

Panhard vblDe Opel Blitz vrachtwagen was voor de Duitse troepen hetzelfde als de GMC voor de Amerikanen en de CMP voor de Britten. Hij werd ingezet op alle fronten onder alle vormen van simpel tropentransport over mobiele veldkeuken of lichte artillerie trekker tot V2 tankwagen. En van de versies was de bus of omnibus; zowel in civiele als militaire uitvoering. In de militaire rol was hij hoofdzakelijk toebedeeld aan staven voor het transport van achterhoede personeel, als mobiel bureel en zelfs als transport van gewonden. Hij had geen off road capaciteit en was dus zeer gevoelig aan slechte wegen.

De Bouwdoos

AlBy was tot dan het enige merk dat deze bus uitbrengt als bouwdoos op 1/72. Ondertussen, voorjaar 2011, heeft ook Roden een versie van de bus uitgebracht en zou er ook een civiele versie op komst zijn. Het is een uitgave in resine, heel fijn en precies en dus ook delicaat maar prachtig gedetailleerd. De wielen zijn ronduit prachtig. Er is een interieur voorzien bestaande uit bestuurdersruimte en zetels voor de passagiers. Enig minpunt zijn de portieren voor en achter die deel uitmaken van het gesloten casco en het gebrek aan detail in de instapruimte vooraan. Fotomateriaal toont immers aan dat daar een wapenrek stond voor een MG. Wees voorzichtig met de interpretatie van het aangetroffen fotomateriaal want niet alle Blitz bussen zijn identiek. In het bijzonder is er een verschil tussen de ladders achteraan het voertuig om de bagagedrager te bereiken. Deze in de kit is afgerond onderaan doch veel foto's tonen ladders met een recht stuk onderaan. Beide zijn correct, het enige verschil ligt in de periode dat de bussen gebouwd werden of de constructeur van de kas van het voertuig.

Constructie

Panhard vblZoals gewoonlijk begint de bouw met het chassis dat we hier redelijk simpel kunnen noemen. De beide assen en een uitlaat moeten gemonteerd worden waarna de wielen hun aansluiting vinden. Let hier goed op dat de wielen alle vier de grond raken. Hierna monteren we de verschillende zetels in het interieur waarbij ik getracht heb om deze een houten uiterlijk te geven. In die tijd was luxe relatief en houten zitbanken waren meer dan voldoende. De chauffeur krijgt een instrumentenbord, een stuur en een zetel. Ik vervaardigde zelf een versnellingspook uit een stukje ijzerdraad en een dropje superlijm. Meer detail is niet nodig want dit is toch niet zichtbaar nmaal de kas op het chassis staat. Test fitten is noodzakelijk. Mijn exemplaar had last van een lichtjes door warmte verwrongen zijkant maar dit kon verholpen worden door wat schuurwerk. Zorg er voor dat de binnenzijde van de body geschilderd is voordat dit geplaatst wordt. Afgaande op foto's schilderde ik dit Humbrol Dark Slate Grey zijnde een lichtere tint grijs dan de buitenzijde die in het Duitse Panzergrey zal komen. De body van de bus telt zeven ramen voor de passagiers aan elke zijkant. Foto's van diverse bussen laten dit ook veronderstellen doch in realiteit telde de bus slechts vijf ramen. Hierbij waren echter twee dubbele schuiframen die elkaar slechts gedeeltelijk overlapten wanneer gesloten en het is deze overlapping die de indruk geeft een raamstijl te zijn. Vergelijk dus goed de foto's en verwijder de raamstijlen in kwestie indien U Uw bus van ramen wil voorzien. Ik gebruikte voor de ramen een stuk klare plastiek waarbij ik zorgvuldig de raamcontouren aftekende alvorens ze uit te snijden. Verlijmen van de ramen gebeurde met Clearfix. Wees voorzichtig bij het plaatsen van de body op het chassis vermits men de neiging heeft het chassis te diep te willen indrukken. Een goede richtlijn hierbij zijn de wielbogen; als die goed aansluiten zit het chassis goed. Hierna kan overgegaan worden tot de verdere afwerking meer bepaald de plaatsing van voor en achterbumpers, trekhaken, koplampen en Notek lamp. Ik voorzag de bus ook van ruitenwissers vervaardigd van een stukje metaaldraad.

De bagagedrager en ladder

Panhard vblDit zijn de meest tere en breekbare resine stukken uit de kit. Ze zijn mooi gedetailleerd en uiterst dun zodat deze heel voorzichtig moeten behandeld worden. De bagagedrager bestaat uit vier stukken en de ladder welke langs de achterzijde van de bus naar beneden loopt uit twee

Beschildering

De volledige buitenzijde van de bus en de velgen worden gespoten in Humbrol Panzergrey gevolg door een laag Panzergrey + Light Grey op het binnenste der vlakken. Banden in Tyre Black met een drybrushing in Dark Slate Grey. De velgen worden voorzien van een MIG Black Wash welke hoofdzakelijk aangebracht wordt in de zes openingen in de velgen. Deze zijn niet echt open maar door de verf krijgen zij een diepliggend uitzicht. Achterlichten rood, koplampen zijn verduisterd.

Conclusie

Al.By staat bij mij hoog aangeschreven wat resine modellen betreft alsook door de originaliteit van hun modellen. Ik ben al lang op de uitkijk naar bepaalde Al.By kits en deze Opel Blitz bus was n van de lang gezochte. Ik heb dan ook genoten van deze bouw voor de volle 100%. Men kan de kit bouwen zonder meer maar het bezit van referentie materiaal is toch aangewezen want dit helpt bij het lezen en volgen van het toch enigszins summiere bouwplan. Nu nog de Roden kit te pakken krijgen en zien hoe deze ineen steekt



Keep m building

Erwin Bovyn
IPMS Gent


 

Agenda

Update Events - Update artikels