IPMS Gent modelbouwclub

T34/85

Franois Cnudde

ModelT34/85
MerkRevell
Schaal1/72
Photo-etchPart
Rune: Mig Produktion
straat sectiekartonnen onderstuk van treinmodelbouw
FigurinesSHQ ( 3 stuks )
DocumentatieSoviet Panzer in action, Squadron/Signal n 6
Steelmaster ns 23, 55, 61
Steelmaster Hors-serie n 14
Military Armour n 8
Internetsite's

Het Model

Wij beginnen met vervolgens een interieur te maken. Het is de bedoeling om de bovenste luiken open te stellen zodat men van boven af naar binnen kan kijken. Zodoende maken wij het interieur van de gevechtscompartiment en het bestuurderscompartiment. Daarvoor gebruiken wij plastiek-card, evergreenstrips en onze bekende overschoten van de bomen van de PE of onze koperfolie. Het interieur wordt gemaakt volgens de fotos van de Steelmaster en van een afdruk van een internesite. De nodige steunen en kastjes worden gemonteerd. Op de vloer van de tank ligt geen vloerplaat, maar staan er een heleboel munitiekisten, alwaar de granaten liggen voor het kanon. De bemanning stond op deze kisten. De kisten worden gemaakt uit een dikke soort plastiek. Eveneens wordt het gedeelte van de chauffeur en de radioman uitgewerkt volgens foto. - Daarna wordt de toren van de tank onderhanden genomen. Eerst en vooral wordt het diepe gat, rondom de toren, opgevuld met dikke plastiek. Deze wordt uitgefreesd en vervolgens effen gevijld totdat hij juist past in het gat. Daarna wordt het binnenste gat uitgeboord en eveneens effen gevijld met het gat van de toren. Alzo bekomt men een effen vloergedeelte in de toren. Daarna wordt het geheel effen geschuurd totdat men geen relif meer heeft. Het interieur van de toren wordt eveneens afgewerkt volgens de fotos waarbij het sluitstuk van het kanon volledig dient gescratcht dient te worden. Vervolgens worden kleine stukken aangebracht welke radio en voeding moeten voorstellen. Uit strips plastiek-card wordt een rek gemaakt voor munitie. Het kanon wordt vervolgens uitgeboord. Aan de buitenkant van de toren wordt vervolgens enkele lagen verdunde Vallejo-putie aangebracht via de dopmethode. Ter hoogte van de lijmnaad wordt een fijn reepje plastiek-card aangebracht. Na droging van de putie wordt op de reep plastiek-card fijne insnijdingen aangebracht welke de lasnaden voorstellen. Vervolgens wordt de toren afgewerkt met PE en wat koperdraad, voor de handvatten, volgens de bouwplannen. Aan de buitenkant van de toren worden de gevechtskijkers uitgeboord en gefreesd evenals de koelgaten van de ventilatie bovenop de toren. Er wordt een gaatje geboord voor de antenne. Op de commandotoren worden kleine stukken PE aangebracht. Daarna worden de beide luiken gemaakt in PE en opgezet op de toren. - Het bestuurdersluik wordt uit de body van de tank gesneden zodat een PE stuk erin kan geplaatst worden. Het bovenste deel van het luik wordt verstevigd met een stukje Evergreen plastic-card waarbij dit stukje iets hoger wordt geplaatst dan de body van de tank. Daarna wordt het geheel afgewerkt met Vallejo-puttie waarbij kleine krassen worden aangebracht, kwestie van de lasnaden te illustreren. Verder worden alle grilles van de tank vervangen door PE-stukken, evenals de spatborden welke een beschadigde indruk moeten hebben. Na montage van dit geheel kan men beginnen met de binnenkant af te werken en te schilderen, zodat de body op het onderstel kan gemonteerd worden. Vervolgens worden de spatborden volledig verwijderd door deze af te zagen en te vervangen door PE stukken. Daarna wordt de binnenkant van de tank geschilderd. Na verlijming van de body kunnen we verder werken aan de montage. De uitlaten worden gemonteerd en uitgeboord. Aan de achterkant en de voorkant van de body worden de PE stukken van de trekhaken gemonteerd. Alle gaten en inkepingen worden vervolgens opgevuld met putie en vlak geschuurd. Vervolgens worden de brandstofvaten aan de zijkant van de body vervaardigd, alsook de nodige materiaalkisten. En van deze kisten wordt geopend waarin enkele gereedschapsstukken in liggen. Deze stukken worden achteraf maar gemonteerd op de tank, wanneer deze is gespoten in zijn kleur. - Vervolgens worden de wielen opgekuist. Deze worden niet gemonteerd op de tank daar men de plaats dient te hebben om te kunnen schilderen. - Hierop worden de rupsen opgekuist. Revell gebruikt nu tevens losse schakels voor de rupskettingen. Een moeilijkheid is het omdat men de losse schakels enkel kan gebruiken in de bochten van de rups. Mijn gevoel moet men wat teveel van de lijm gebruiken om de schakels te laten aaneenzitten. - Na de volledige montage van het model, beginnen we met het afplakken van de gaten welke niet meer gespoten mogen worden. Daarna wordt het model ontvet en gespoten in de basislaag.

De beschildering

De binnenkant van de tank wordt eerst met een matte lang grondverf voorzien. Daarna krijgt de binnenkant een zeer bleke kleur, kwestie van de details te kunnen zien, van Vallejo 976, Buff. Na droging krijgt het interieur een wash van sepia, in de hoeken, waarna het geheel wordt gedry-brusht met een mengeling van Vallejo 976 met Vallejo 951, White, en daarna met wit alleen voor een mooi effect. Na droging krijgt het interieur een volledige wash van Raw Umber, wat het geheel mooi vuil maakt. - Het kanon in de toren en de munitiekisten krijgen dezelfde kleur van de buitenkant van de tank, namelijk Russisch groen, Vallejo 894. Het kanon en de munitiekisten op de bodem van de tank worden gedry-brusht met Vallejo 988. De handvatten op de kisten worden geschilderd in dit kleur. Enkele stukken krijgen als basiskleur Gun metal, Hum 53, en zwart, onder andere de wijzerplaten van radios, enz . Deze worden daarna gedry-brusht met Alu, Rev 99. - De zittingen van de bemanning krijgt een bruinlederen kleur, Rev 84. - Het zakje van een bemanningslid, wordt geschilderd met vallejo 988, Khaki. Daarna wordt het zakje lichtjes gedry-brusht met Buff, Vallejo 976. Om een mooi high-lighteffect te verkrijgen brusht men nogmaals met zuiver wit, zeer lichtjes. - De buitenkant van de tank word eerst in zijn grondlaag gezet vooraleer er een kleurlaag wordt gebruikt. Op de grondlaag wordt een kleine pre-schaduwlaag gelegd, voor de effectieve kleurlaag wordt gelegd. Daarvoor wordt zwart van vallejo , nummer 950, gebruikt dat fijn op de groeven wordt gespoten. Als kleurlaag gebruiken wij Russisch groen van vallejo, 894. Na droging wordt de tank nogmaals gespoten met een mengsel van V894, 70%, en met V914, 30%. - Na droging van het geheel worden de stukken, welke een pre-sshaduwlaag hebben gekregen, terug geschaduwd met MIG pigmenten, zijnde black smoke. Daarna wordt de tank behandeld met Allied Green fading. Na deze laag krijgt de tank een beurt met Europe dust, Gulf war sand en Beaches sand. Al deze lagen worden keer op keer gefixeerd met aanstekerbenzine. - De wielen worden hetzelfde geschilderd als de tank, enkel de rubberen ring rond de loopwielen krijgt een beschildering van het mengsel Vallejo zwart en sand licht, totdat men een grijze kleur bekomt. Daarna krijgen de wielen een mengsel modderbrokjes, zie uitleg van Gino Poppe ; aanbrengen van modder, welke daarna een licht aarde kleur krijgen om een mooie overgang te hebben. De modder krijgt een pigmentbehandeling met dark mud, europe dust en gulf war sand. - De rupsbanden van de tank worden gespoten met vallejo 822, zijnde black brown cammouflage, en daarna gedry-brusht met Gun metal van Humbrol. De rupsbanden krijgen dezelfde stofbehandeling als welke op de straatsectie ligt. - Daarna wordt het geheel in de matte vernis gespoten waarop de delen, welke een blank metalen uitzicht dienen te krijgen, behandeld met Carisma potlood zilver. Voor het stof-effect te vergroten doen we nog een fijn laagje Gulf War Sand op de tank.

De figurines

De figuren zijn gemaakt uit White-metal en zijn prachtig gevormd. Eerst worden de figuren ontdaan van bramen en worden zij opgekuist. Daarna krijgen de figuren een gaatje geboord in n van de voeten om op een tandenstoker te steken. - Nadat dit is gebeurd worden de figurines gespoten in een matte grondverf, kwestie van de details te laten uitkomen. - Eerst en vooral wordt het huidskleur opgezet. Hiervoor gebruiken wij de methode van Eric Lebon. Het betreft het gebruik van olieverf. Eerst wordt het donkere gedeelte van de huidskleur opgezet. Hiervoor gebruiken wij een mengsel van burnt sienna, burnt umber en gele oker. Men bekomt een donker vuil bruin welke men in de groeven van gezichten en handen schildert. Na ongeveer een tweetal minuten gewacht te hebben wrijft men met een platte borstel het teveel eraf zodat enkel de groeven gekleurd blijven. Na droging van 24 uren komt men in de tweede stage van de beschildering. Men mengt de volgende kleuren tot een licht roze, huidskleur, cadmiumrood, middel permanentgeel en titaanwit. Gezien het feit dat men op de schaal van 1/72 werkt, dry-brusht men de gezichten en handen zodat enkel de plooien en groeven zichtbaar blijven met het vuil bruin ( schaduw in de plooien ). Daarna wordt het oogwit aangebracht met titaanwit, heel lichtjes, en vervolgens de oogbol met zwarte Vallejo verf. Voor de beschildering van de figuren maak ik gebruik van de lijst afkomstig van de site van SHQ. Deze is redelijk betrouwbaar en de kleuren worden aangegeven voor gebruik van vallejo verf. Voor de beschildering van de figuren maak ik gebruik van een nieuwe methode. Hierbij gaan wij enkel washes leggen over de figuren. De figuren worden als het ware beschilderd met gekleurd water, men verkrijgt hierdoor een realistischer effect en de kleine plooien gaan niet verloren, buiten wanneer men de figuren schildert. Aan de onderkant van de figurines krijgen zij een wash van Hum 29, aarde, en een behandeling van pigmentpoeders om een stoffig uitzicht te verkrijgen. Na beschildering van de figuren worden deze gespoten met een fijn laagje Klir en daarna vernist met matte vernis.

Diorama

Het diorama wordt geplaatst op een sokkel van 21 cm x 18 cm. Men gebruikt hiervoor een MDF plaat welke aan de zijkanten wordt afgeschuind onder een hoek van 45 . Daarna wordt de plaat glad opgeschuurd en geschilderd met donkerbruine verf voor meubelstukken. Na droging wordt de buitenkant vernist met meubelvernis. - Voor de straat wordt een stukje gebruikt van de treinmodelbouw, een straatgedeelte met kleine stenen alwaar er enkele van los gesneden worden om wat relif in te brengen. De stenen worden stuk voor stuk alleen uitgesneden om een zo goed realistisch effect te verkrijgen. De uitgesneden stenen worden gebruikt om op de straat te leggen. In de ontstane putten wordt vloeibare houtlijm aangebracht waarop wat fijn zand gestrooid wordt. De onderkant wordt dichtgemaakt met een klein stukje papier, zodat het zand blijft liggen. Daarna wordt de straat gespoten in een grondlaag, dat na droging terug word overspoten met Vallejo 914, groene aarde. Daarna worden de stenen gebrusht met een mengsel van zwart en wit, tot een grijs gevormd. Na droging wordt selectief enkele stenen geschilderd, meer een wash, met de volgende Vallejokleuren, de nummers 826, 994, 821en 870. Daarna worden de putten en de zandplekken gewasht met sepia en daarna gedry- brusht met Hum 93 en 94, en gehighlight met Vallejo 976, Buff. Na droging wordt het geheel met klir overspoten, ter bescherming van de kleuren en daarna overspoten met matte vernis. De straat word dan afgewerkt met MIG poeders om een realistisch stofeffect te verkrijgen, daarvoor gebruiken wij de volgende poeders, P027, P028 en P030. - De trottoirsectie bestaat uit onze isolatieschuim. Dit wordt eerst op maat gesneden en daarna wordt de tekening van de tegels erop gezet. Dit kan gebeuren door het gebruik van een simpel potlood. Als extra detail worden enkele tegels uitgesneden en op maat geschuurd zodat men deze schuin kan leggen wat voor een verzakking kan doorgaan. Tevens wordt rond deze verzakking wat verdunde houtlijm gelegd met wat fijn zand. De voegen worden tevens gespoten met Vallejo 914. Daarna wordt dezelfde handelswijze gebruikt als bij de straat. De tegels worden gebrusht met een mengsel van zwart en wit, dus grijs. Daarna wordt selectief enkele washes gelegd van V870 en V976. De wash brengt men zeer lichtjes aan waarbij men meerdere lagen gebruikt om alzo een meer realistisch effect te verkrijgen. Het losse zand ter hoogte van de verzakking van de tegels krijg dezelfde behandeling als de straat. De trottoirsectie wordt eveneens afgewerkt met de poeders welke we gebruiken voor straat en huis. - Het huisrune is tevens van dezelfde fabrikant van onze poeders en word nog wat verfijnd door middel van het aanbrengen van een vloer, op de gelijkvloerse verdieping, en een vloer op de eerste verdieping. De vloeren worden gemaakt door middel van kleine stukjes balsahout. De vloerplanken zijn een klein beetje breder dan de voeten van de figurines, wat ongeveer een goede schaal verdeling is. In het huis worden tevens raamkozijnen aangebracht, ook van balsahout. De binnenkant van de ramen worden afgewerkt met stukjes plastic-card om alzo de uitwerking van de ramen te verkrijgen. Eveneens worden kleine vensterbankjes voorzien, welke een zwart marmeren uitzicht zullen krijgen. Aan de rechterkant van de woning bouwen we een klein stukje bij welke een mooie uitloop geeft op het diorama. De plankenvloeren worden lichtjes gespoten met groene aarde, Vallejo 914. Daarna krijgt de vloer een behandeling met Raw umber, olieverf. Men maakt dat de verdeling onregelmatig is zodat men een afgesleten realistisch effect bekomt. Eveneens komt aan de zijkant van de vloer een plint, deze krijgt dezelfde behandeling als de vloer. De muren van de woning worden behangen met behangpapier vanuit deze periode. Het behangpapier wordt veroudert met de overspuiten van Vallego 822, welke sterk verdund is ( eigenlijk gekleurd water gebruiken ). Bij het gebruik van de pigment poeders maken wij lichte strepen naar beneden. De bezetting van de rune krijgt een basiskleur waarop vervolgens met Vallego 870 een kleur word gegeven. In de groeven van de woning komt Vallego 822. De randen van de woning krijgen een behandeling van Vallego 870 gemengd met 837. Dit gebeurd volgens de methode van sterk verdunde verf. De bakstenen worden geschilderd, in dezelfde methode, met Hum 70, Vallego 982, 950, 976, 990, en vervolgens enkele stenen een wash geven van vallego 837. Bovenop de rune worden enkele stenen gelijmd samen met wat fijn zand,wat het puin van de rune moet voorstellen. Deze worden geschilderd met Hum 70 en Vallego 982, het zand gedrusht met Hum 93 en 94 en gehighlight met Vallego 976. Aan de voorkant van de woning plaatsen we een straatnaambord uit de reeks van road-sign uit de periode van Berlijn. Gezien het feit dat op dit naambord enkele plekjes roest voorkomen, gebruiken we wat MIG poeder om het af te werken. Hierbij gebruiken we de poeders standardt rust ( P025 )en light rust( P024 ), welke we lichtjes uitwrijven naar beneden toe. - In de woning komt een kast welke gemaakt wordt van plastiek-card. Het betreft een model van kast welke opsteller heeft staan. De maten van de echte kast worden gedeeld door 72, wat een goede verhouding zou moeten zijn. Het is een kast welke gebruikt wordt voor de huisraad. De kast krijgt een grondlaag en een basislaag van houtskleur, Hum 110. Daarna wordt de kast gewasht met verschillende soorten bruine olieverf, zijnde Raw Umber, sepia, . De scharnieren worden lichtjes gewasht met old Gold van Vallejo, 878. In de kast komen enkele kopjes te staan en een kleine schaal. Hierbij maakt men gebruik van wat afvalstukken. In dit diorama heb ik het servies geschilderd in het wit met een kleine blauwe rand. Voor de afwerking hiervan gebruik ik wat Mig poeders om het stofeffect te verkrijgen. - Tevens wordt een kleine kader met een foto erin van onze Dolf in het diorama verwerkt. De kader wordt gemaakt uit plastiekcard met een omlijsting van fijne Evergreen strips. De foto van onze Dolf komt uit de collectie van Unicorn Models en van onze Geert Van Eeckhout. De kader krijgt vervolgens een basis van houtkleur van Humbrol, 110, en daarna een brush van sepia, olieverf. Over de foto komt een stukje doorzichtige plastiek waarbij enkele krassen worden ingebracht, wat een gebroken glas moet voorstellen. Het glas zelf krijgt een lichte wash van sepia om het geheel wat vuiler te tonen, afwerking daarna met Mig poeders. - Rondom het huis worden puinhopen gemaakt door middel van een mengsel van witte houtlijm met water, daarin vermengd met pigmentpoeder baksteenrood, wat fijn zand en wat acrylic resin van Vallejo. Hierbij worden fijne steentjes gevoegd van den kattenbak. Daarna wordt dit mengsel aan gebracht op het diorama met een fijne spatel. Tijdens de droging van het mengsel worden terug fijne steentjes van de kattenbak op het mengsel gelegd. Daarna wordt met fijn zand over het geheel gestrooid. Men laat het zand vallen hoe het valt, wat een veel natuurlijker uitzicht heeft dan wanneer met het zand zou leggen. Daarna wordt het geheel overspoten met een mengsel van sterk verdunde houtlijm. Nadien kan men naar wens nog enkele stukken balsahout leggen. Voor de beschildering van het puin gebruiken wij de kleuren welke het meest voorkomen bij de bakstenen. Het zand krijgt dezelfde behandeling als het zand dat op de straat ligt. - Voor de volledige afwerking van het diorama gebruiken wij verschillende MIG poeders voor het stofeffect te vergroten. Daarbij gebruiken wij de volgende poeder, brick dust ( Po29 ), europe dust ( P028 ), light dust ( P027 ) , ashes white ( P022 ). Deze poeders kunnen ruim aangebracht worden. Verzegelen doe ik met aanstekerbenzine welke zeer snel verdampt. Daarna wordt het ganse diorama overspoten met haarlak om het geheel te beschermen.


 

Agenda

Update Events - Update artikels