IPMS Gent modelbouwclub

2 FURY’S

Erwin Bovyn

Model Hawker Fury
MerkMatchbox
Schaal1/72
soort Injection moulded
Verf Humbrol, Vallejo
AccessoiresAirwaves WWI set
Rehaet Models (decals van instrumenten)
Evergreen profiles en plastic card
DocumentatieScale Models International April 1988
Aeroplane Monthly June 1992
Scale Aviation Modeller International (SAMI) August 1997.

Geschiedenis

Hawker Fury De Hawker Fury werd in dienst genomen als opvolger van de Armstrong Withworth Siskin en bleef dienst doen bij de Engelse luchtmacht tot tijdens WWII., zij het dan wel als lestoestel. Het kwam ongeveer samen in dienst als de Bristol Bulldog en overklaste deze van bij het begin. Maar de Engelse regering had een contract lopen met Bristol en daardoor kwam het dat er slechts 3 squadrons en een aantal training units uitgerust werden met de Fury. Het was een zeer sierlijk toestel dat gedurende vele jaren op vliegshows te zien was en de toenmalige Engelse piloten voorbereidde op zijn opvolger, de Hawker Hurricane. Het is tevens één van die vele tweedekkers van Engelse origine die ook door andere landen aangekocht werden doch meestal met een ander landingsgestel of een andere motor en dikwijls onder een andere naam.

De bouwdoos

Hawker FuryHet is een oud Matchbox model vervaardigd in de zo typische 2 kleuren plastiek. Deze techniek werd door Matchbox toegepast ten einde degenen die de toestellen niet konden schilderen toch nog iets te geven met kleur in om naar te kijken. De plastiek in deze kit is van beige en felblauwe kleur (verschrikkelijk). Bij mijn weten is Matchbox de enige die de Fury uitgebracht heeft in 1/72 en het was zelfs het eerste vliegtuigmodel dat zij uitbrachten als PK1.

Opties

Hawker FuryEr zijn decals voor een Engelse Fury van 43 Sqn en voor een Joegoslavische versie. Deze laatste versie is niet juist om reden dat Joegoslavische Fury’s een ander onderstel hadden zoals voorkwam op de Gladiator. Ik koos voor het zilveren Engelse toestel in de nieuw te bouwen kit en besloot om het reeds in bezit zijnde model volledig op te kuisen. Ik denk dat ik dat modelletje gemaakt had in het jaar dat het uitkwam want het was gewoon samen gesmeten zonder schuurwerk of opkuiswerk, zilver geschilderd en voorzien van de Joegoslavische kentekens. Dit toestel verdween dus in de zak met ovenreiniger. Omdat men van een oud ding geen nieuw ding kan maken besloot ik dit toestel te herbouwen in de kleuren van een Fury die in 1938 nog steeds in dienst was bij het 43 Sqn ten tijde van de Munich Crisis zijnde de periode van de Duitse inval in Tsjecho-Slowakije. Het was geschilderd in de typische Engelse camouflage Dark Earth – Dark Green doch had aan de onderzijde de toen gangbare zwart-wit combinatie. Saai en toch kleurrijk. Tevens zou bedrading aangebracht worden aan beide toestellen.

Constructie

Het is een simpele kit en je moet dus niet te veel detail verwachten. Eén ding moet ik Matchbox toch toegeven: er is bijna geen opkuiswerk nodig aan de onderdelen. In de cockpit zijn enkel een vloer en een stoel aan te treffen. Het dashboard is reeds voorzien in de romphelften.

De cockpit

Hawker FuryTen einde toch iets speciaals te hebben, sneed ik het instapluik van de piloot uit met de bedoeling het open te laten hangen. Hierdoor krijg je een beter zicht op het interieur en ik besloot wat detail te verstrekken door enkele lengtes Evergreen aan te brengen ten einde het buizenframe te imiteren. Een nieuw en beter dashboard werd uitgesneden uit plastic card en boven het oude verlijmd. Dit werd vervolgens voorzien van enkele instrumenten afkomstig van een decal vel van Reheat Models. Een kompas werd vervaardigd uit scratch. De stoel wordt aangepast ten einde meer gelijkenis te krijgen met de echte kuipstoel en krijgt enkele riemen vervaardigd uit tape. In de cockpit plaatste ik verder nog enkele bedieningshandels en een trim wiel deels vervaardigd uit scratch deels afkomstig uit de Airwaves set. Het interieur komt in het zilver en krijgt daarna een lichte wash van sterk verdunde zwarte verf. Het buizenframe is in het zwart. Een stuurknuppel wordt vervaardigd uit een stukje ijzerdraad en een handvat van de Airwaves set. Het uitgesneden luik krijgt een verfraaiing aan de binnenzijde, een sluiting vervaardigd uit ijzerdraad en een wash.

De schroef

Deze werd wat bijgesneden en de schroefnaaf werd uitgeboord. De volledige schroef krijgt mat aluminium.

Vleugels en staartvlakken:

Hawker FuryFury’s in ruststand hadden blijkbaar afhangende flaps en staartvlakken. Ik sneed deze dan ook wat los en plooide deze voorzichtig naar beneden. Het hoogteroer past perfect op de romp en er is bijna geen aanpassingswerk nodig. Het staartvlak kreeg tevens de vier onderstaande struts zoals voorzien in de kit. Alvorens de vleugels te monteren werden kleine gaatjes geboord op de plaatsen waar bedrading moet komen. Het staartvlak en het deel van de romp werden eveneens voorzien van gaatjes waar de bedrading diende aangebracht te worden. Staartvlak, hoogteroer en flaps werden voorzien van kleine stukjes recup PE waar de kabels dienden op bevestigd te worden. De grote buitenste struts van de Fury staan schuin naar buiten gericht en bieden dus in feite geen directe steun tijdens de montage. Ik besloot dan maar om de bovenvleugel aan te sluiten op de binnenste struts en deze een nachtje te laten drogen ter versteviging. Een dry-run toonde aan dat de bovenvleugel de neiging vertoond om door te zakken naar achteren hetgeen niet mag want deze stond mooi evenwijdig met de ondervleugel. De bevestigingspunten van de voorste struts werden derhalve wat aangepast en, eens goed, werd het geheel verlijmd. Na een nachtje rust werden dan de grote zijstruts geplaatst. Slecht één van de bevestigingspunten diende aangepast te worden. Hetzelfde principe werd toegepast op de te herbouwen Fury.

Landingsgestel

Dit bestaat uit twee V-vormige benen welke de schokdempers voorstellen alsook een wielas. Deze delen komen als een linker en een rechterkant dus vergis U niet. Verder zijn er twee volle wielen. Het was in die periode reeds de gewoonte om volle wielschijven te gebruiken en ik kon in mijn documentatie geen enkele foto vinden van een Fury met spaakwielen. Er was dus geen aanpassing of detaillering nodig. Achteraan komt een skid welke in de documentatie beschreven wordt als een ploeg wanneer de Fury taxiet.

Beschildering

Hawker FuryDe nieuwe Fury komt volledig in het zilver doch vermits het een toestel was dat deels uit metaal, deels uit doek bestond, besloot ik om eens twee tinten zilver uit te proberen. Het neusgedeelte kreeg daarom mat aluminium en de rest van het toestel Humbrol 11 zilver. Het motorcompartiment kreeg een heel lichte wash van 1 druppel Vallejo zwart aangelengd met 5 druppels water; kwestie van enkel de boutjes wat te doen uitkomen. Het zilver werd vervolgens verzegeld met een laag Klir. Het herbouwde toestel kreeg aan de onderzijde van beide vleugels en romp een zwarte linkerkant en een witte rechterkant. De rest van het toestel, romp en bovenvlakken, kreeg de typische Engelse camouflage van Dark Earth – Dark Green. De onderzijde van de flaps van deze toestellen bleven dikwijls geschilderd in hun originele zilverkleur en ik besloot dit zo te houden op het model.

Eind afwerking

Behalve de bedrading waarvoor ik fijne koperdraad gebruikte zijn er niet veel details aan te brengen. De Airwaves set verschafte mij een dubbele pitot welke op de voorste strut aan de linker buitenkant moet gemonteerd worden. Verder is er nog een vizier juist voor de cockpit en een kleine voorruit. Het vizier werd gedeeltelijk uitgeboord

Decals

Het blauw van de Engelse kokardes is in feite iets te bleek doch ik besloot deze toch te gebruiken. Voor de rest vormden deze geen probleem en de decals werden verzegeld met een laag Klir. Het tweede toestel had enkel de tweekleurige kentekens zoals in gebruik aan het begin van WOII. Vermits dit kenteken niet uitkwam op het zwart gedeelte van de ondervleugel kreeg deze als enige een exemplaar met gele omlijning. Dit is geen persoonlijke fantasie doch staat zo omschreven in SAMI. Je zou bijna moeten toegeven dat het gecamoufleerde exemplaar met zijn zwart – witte onderkant met zilveren flaps en zijn met geel omrande kokarde op den duur nog veel kleurrijker is dan het zilveren toestel.

Besluit

Hawker FuryIk heb steeds graag gewerkt met Matchbox modellen. Zij zijn simpeler dan deze van andere merken en vragen veel minder aandacht bij de afwerking om reden dat alles bijna precies past. De Fury is aangenaam om te bouwen maar je moet wel op voorhand beseffen dat je te doen hebt met een “basic” uitvoering. Ik vind het spijtig dat er door de fabrikanten van foto-etching sets zo weinig aandacht wordt besteed aan de Matchbox modellen want ik ben er van overtuigd dat er met een minimum aan aandacht een zeer mooi model kan vervaardigd worden.

Keep ‘m building

Erwin


Agenda

Update Events - Update artikels