IPMS Gent modelbouwclub

Recup

Van tijd tot tijd wordt er eens een nieuwe term of een nieuw woord gelanceerd in onze taal. Meestal gaat het dan om een woord dat overgewaaid is uit één of andere taal of gebruik.

Ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om de term “recup” te lanceren in de modelbouw woordenschat. (voor zoverre dit nog niet gebeurd zou zijn) “Recup” verwijst naar recuperatie, zelf afgeleid van het Franse woord récupération dat in het mooi Nederlands (volgens Van Daele) “terugwinnen, opnieuw in het bezit komen van” betekent. Een recup model betreft dus een herwonnen model; een model dat een nieuw leven krijgt in plaats van weggeworpen te worden. Een oud model dat afgedaan heeft voor de ene kan een nieuw leven krijgen door een ander en in een tijd van crisis en algemene besparingen is dit zeker een up-to-date onderwerp.

Ieder modelbouwer heeft wel zo van die modellen staan. Persoonlijk bezit ik nog alle modellen die ik ooit gemaakt heb. Sommige werden gekannibaliseerd als donor van onderdelen doch de meeste zitten of staan ergens opgeborgen in één of andere doos.

Gaandeweg vind ik echter eens een model terug dat ik dan, bij het bouwen van een broer of zusterversie, wel eens durf herstellen met het oog op het heraankleden van dit toestel. Een eerste dergelijk toestel betrof een oude 1/72 Hawker Fury van Matchbox. Het oude model werd gestript van verf en oude decals, werd degelijk opgekuist en gladgeschuurd, kreeg een scratch interieur, werd herschilderd, voorzien van bedrading en nieuwe decals. Het nieuwe toestel kreeg uiteraard nog meer detaillering aan de cockpit en de kleine deuren die open gezaagd werden.

Een tweede model betrof een oude Frog 1/72 Miles Magister die ongeveer eenzelfde behandeling kreeg. Het nieuwe toestel werd gedetailleerd en afgewerkt in de kleuren voorzien in de kit terwijl het oude toestel herwerkt werd tot de enige Magister die ooit in de Belgische Luchtmacht gediend heeft.

Een oude Airfix 1/72 Tante Ju werd hersteld en herbouwd tot een Sabena Ju 52 die ingestaan heeft voor het droppen van post boven het vliegveld te Gent – St.-Denijs-Westrem.

Dat het niet alleen vliegtuigen betreft bewijst een manke 1/72 Esci Opel Blitz die zo zijn weg vond naar een collega modelbouwer die de truck herwerkte tot een degelijk afgewerkt model dat zijn plaats opeiste op een (prijswinnend) diorama samen met een nieuwgebouwde Ju 52.

Een recup 1/35 VW Typ 87 van Italeri werd herbouwd met behulp van after market sets van CMK en Eduard. Samen met eveneens gerecupereerde figurines van Italeri en Dragon eindigde deze in een eveneens prijswinnend diorama “Smoke stop in Sicily”. Twee recup Vietnam figurines (1/35 Dragon) herbegonnen hun leven als “Saving a friend”.

Wie ondertussen zou denken dat er bij mij ergens een vijs zou ontbreken om reden dat ik mij hiermee bezig hou weze gewaarschuwd: ik ben niet alleen! Ik weet niet of het eigen is aan IPMS Gent en of andere clubs dit ook meemaken maar meerdere leden van mijn club houden zich regelmatig bezig met “recup” Zo worden er regelmatig oude 1/35 Sherman tanks door onze Willy verbouwd naar één of andere versie maar ook US half tracks, M8 Greyhounds, Bren carriers en Stuarts worden regelmatig verbouwd tot nieuwe modellen.

Johans recup 1/76 Airfix Matilda tank is momenteel in de running tot het bekomen van een mooi klein dio dat binnenkort wel op één of andere wedstrijd zal te zien zijn En zo zijn er nog verscheidene bouwers die regelmatig een oud model opknappen of herwerken.

De oude Matchbox basissen die bijgeleverd worden in hun militaire kits zijn ideale recups om te dienen in een vignetje. Mijn 1/72 A7V van Emhar vond zijn plaats op de basis van een Matchbox Wespe dat herwerkt werd tot een WO1 basis. Een andere Wespe basis werd herwerkt tot woestijn vignetje met een VBL Panhard en nog een derde zal dienen bij de presentatie van een CMP.

Ook onderdelen van de spoorwegmodelbouw huisjes worden gebruikt en complete stations worden gedemonteerd om gebruikt te worden als achtergrond. Bij de twee VW diorama’s “Reichspost” en “Hospital” werd respectievelijk de voor- en achtergevel gebruikt van een oud Jouef station en er liggen al plannen klaar om een ander deel van het station te verwerken.

Dit alles om aan te tonen dat een mislukt of oud model niet verloren is en niet noodzakelijk weggeworpen moet worden. Kan of wil je het zelf niet doen en wil je per se van het oude model af, vraag dan in je club of er iemand iets mee kan doen.

Wij van IPMS Gent, zijn in ieder geval tevreden over onze prestaties op dat vlak in zoverre dat we een onderscheid willen maken tussen nieuwe en recup modellen. Vandaar deze inleiding in deze rubriek.

Keep ‘m (re)building

Erwin


Agenda

Update Events - Update artikels